Promotie: Moet ik stoppen of moet ik oversteken?
Juan Pablo Nuñez Velasco promoveerde op een onderzoek naar de interacties tussen kwetsbare weggebruikers en geautomatiseerde voertuigen (foto Shutterstock)
Automatische voertuigen (AV’s) hebben op de korte termijn geen effect op het oversteekgedrag van voetgangers en fietsers. Of dit zo blijft, hangt af of AVs zich in lijn met de verwachtingen van de kwetsbare weggebruikers blijven gedragen.
Redactie
Juan Pablo Nuñez Velasco, promoveerde op 31 mei aan de TU Delft op een onderzoek naar de interacties tussen kwetsbare weggebruikers en geautomatiseerde voertuigen. Tot 2016 waren deze interacties nog een onderzoekshiaat. Met virtual reality-experimenten is onderzocht wat het effect is van diverse kenmerken van AV’s op ontmoetingen met voetgangers en fietsers. Gekeken is naar de fysieke verschijning van AV’s en of er wel of niet een bestuurder aanwezig is. Ook is gekeken naar het effect van specifiek rijgedrag van AV’s en van externe communicatie-interfaces, zoals schermen gemonteerd op AVs om te communiceren met andere weggebruikers. Ten slotte zijn de effecten onderzocht van veranderende psychologische factoren, zoals vertrouwen en de mate van controle over de situatie bij voetgangers en fietsers in relatie tot AV’s.
Dit onderzoek werd mede gefinancierd door VerDuS SURF, een programma van NWO inclusief Regieorgaan SIA, Platform31 en het Rijk, als onderdeel van het project ‘Spatial and Transport impacts of Automated Driving’. Klik hier voor het onderzoeksrapport ‘Should I Stop or Should I Cross? Interactions between vulnerable road users and automated vehicles’
Reactie plaatsen •