Wetenschapsnotities •
De onrust rond ov vóór zijn
9 apr om 14:37 uurHenk Meurs, bijzonder hoogleraar Mobiliteit en ruimtelijke ontwikkeling aan de Radboud Universiteit en als…
Mobiliteitshubs niet zomaar inclusief
29 dec 2023De aandacht voor en het aanbod van mobiliteitshubs en deelvervoer groeit wereldwijd. Maar in welke mate…
EVA: oplaadpunten slimmer verdelen over de stad
9 mei 2023‘EVA’ staat voor ‘Electrical Vehicle Charging Infrastructure for the Amsterdam Metropolitan Area’. Het project…
Spoorverkeer dat zichzelf organiseert
20 mrt 2023Stel dat treinverkeer zichzelf net zo zou organiseren als een mierenkolonie. ‘Intelligente’ treinen zouden met…
Duurzaamheid voor draagvlak MaaS belangrijk
10 nov 2022Mobility as a service (MaaS) alleen bekijken vanuit het perspectief van individueel reisgedrag en potentieel…
Toekomstbestendige bereikbaarheid in brede zin
22 jun 2022Stedelijke mobiliteitsplannen gebaseerd op voorspellingen blijken vaak snel achterhaald. Bovendien gaan ze uit…
Slimme prikkels tussen prijzen en belonen
26 apr 2022Hoe beïnvloed je gedrag van automobilisten met slimme prikkels? Dat was de vraag die centraal stond bij het…
Vervoersarmoede verder in beeld
8 mrt 2022De kans om met vervoersarmoede te maken te krijgen, is het grootst voor mensen met een migratieachtergrond en/…
Economische prikkels hebben effect
15 dec 2021Economisch beleid kan het mobiliteitsgedrag van weggebruikers beïnvloeden. VerDuS-onderzoeker Devi Brands…
Sociale factor beslissend voor fietsstad
8 okt 2021Wat maakt een stad tot een volwassen fietsstad? Onderzoeker Samuel Nello-Deakin (UvA en nu IERMB Barcelona) …
Autonome auto’s: welvaartswinst, maar dat niet alleen
18 jun 2021VerDuS-onderzoeker Francis …
Opbrengst SURF: mobiliteitsinnovaties voor beleidsmakers
21 apr 2021Het VerDuS SURF-programma (Smart Urban Regions of the Future) komt in 2021 tot een einde. Ongeveer een derde…