ANWB-leden over bewustwording van de kwetsbaarheid van fietsers
Ondanks verbeteringen aan de weg, zoals veilige en verbrede fietspaden, groeit het aantal ongevallen op de fiets. Bij een deel van deze ongelukken speelt de inrichting van fietspaden en de verkeersomstandigheden een rol. Daarnaast is ook het gedrag van de fietser een aandachtspunt. Wanneer fietsers zich meer bewust zijn van hun kwetsbaarheid in het verkeer, dan kan dit de veiligheid op de fiets stimuleren en het aantal verkeersongelukken terugbrengen. Met het Ledenpanel van de ANWB Denk mee met de ANWB zijn we in gesprek gegaan over hoe we de fietser meer bewust kunnen maken van zijn of haar eigen kwetsbaarheid in het verkeer.
Drukte op de weg en onduidelijke verkeerssituaties zorgen voor een kwetsbaar gevoel
De meeste ANWB-leden geven aan zich wel eens kwetsbaar te voelen op de fiets. Wat veroorzaakt nou precies dit gevoel van kwetsbaarheid? Vooral drukte op het wegdeel en onduidelijke verkeerssituaties, zoals voorrangsregels bij rotondes en kruispunten, blijken de grootste oorzaken te zijn. Daarnaast voelen fietsers zich ook kwetsbaar wanneer bestuurders hen te snel benaderen of inhalen, met name op smalle wegen. Ook bij slecht weer, of als het buiten donker of mistig is, voelen leden zich onzeker op de fiets.
‘”Op de fiets voel ik me wel eens kwetsbaar, vooral bij onduidelijke verkeersituaties met auto's (rotonde, kruising of laaghangende zon, harde regen). Ik zie ook steeds meer oudere mensen op elektrische fietsen met een behoorlijke snelheid rijden.”
“Ik voel mij kwetsbaar in situaties waarbij ik voorsorteer tegen de wegas. Het snelverkeer, wat langs mij rijdt, houdt weinig rekening met mijn penibele positie.”
Meer voorlichting en onderwijs verhoogt bewustwording kwetsbaarheid
ANWB-leden zien drie verschillende oplossingen om de fietser meer bewust te maken van zijn of haar eigen kwetsbaarheid. De eerste oplossing is verkeersonderwijs met aandacht voor de verkeersregels, en voorlichting over de gevaren van bepaald gedrag in het verkeer. Ook de mate van zichtbaarheid kan ervoor zorgen dat de fietser zich minder kwetsbaar voelt. Bewustwordingscampagnes spelen hierbij een belangrijke rol.
Als tweede oplossing vinden leden dat er op bepaalde plekken in het verkeer meer duidelijke regelgeving moet komen om het gevoel van kwetsbaarheid weg te nemen. Als laatste dient er ook meer gehandhaafd te worden op verkeersovertredingen, zodat wordt toegezien op een juiste verkeersdeelname.
‘’Net als bij alle weggebruikers moet een fietser anticiperen op het gedrag van anderen. Rij bewust. Hier kan de ANWB een rol in spelen met bewustwordingscampagnes.’’
“De enige oplossing is volgens mij veel meer aandacht geven aan verkeersregels op scholen. En op plekken waar regelmatig ongelukken gebeuren informatie geven en na enige tijd handhaven.”
“Ik erger me (als wielrenner) kapot aan collega sporters, die de verkeersregels niet opvolgen. Vaak kiezen zij niet voor het fietspad, maar voor de naastgelegen weg. Wat mij betreft is hiertegen maar een remedie: straffen! Je zult als automobilist maar een ongeluk veroorzaken, doordat zulke cowboys ineens op de weg rijden.”
In bovenstaand verslag lees ik niets over het slechte verkeersgedrag van fietsers: Geen richting aangeven; nauwelijks rondkijken op rotondes en bij andere verkeerssituaties. Jammer, want voor al het ontbreken van richting aangeven op/bij rotondes, maakt het voor automobilisten moeilijk inschatten wat men dan van plan is.
Ingediend door Jeruël van Alteren op zo, 04/07/2021 - 09:11
Reactie plaatsen •