SWOV deed een pilotstudie naar de inrichting en veiligheid van fietsstraten. Deze pilot is nu afgerond, maar SWOV start een vervolgonderzoek.
Risicofactoren op een fietsstraat: veel kruispunten dicht op elkaar, brede rabatstroken en veel parkeervakken. Klinkerbestrating in plaats van asfalt is dan juist weer een goed idee, voor de veiligheid althans.
Uit de pilot blijkt hoeveel invloed het wegontwerp heeft op de verkeersveiligheid van fietsstraten. Op basis van de pilotstudie kon echter geen conclusie worden getrokken over de rol die verkeersdrukte speelt. Onder andere daaom is er een vervolgstudie gepland, waarbij SWOV aanvullende data zal verzamelen, zoals verkeersintensiteiten, om meer te kunnen zeggen over de invloed van zowel wegkenmerken als verkeersdrukte.
Deze inzichten kunnen gemeenten helpen bij het maken van veilige en goed onderbouwde ontwerpkeuzes. Voor de aanvullende gegevensverzameling zoekt SWOV steun van gemeenten, die kunnen bijdragen aan de kosten van de dataverzameling. Dit helpt SWOV om de benodigde analyses en rapportages uit te voeren.
Voor fietsstraten zijn geen regels, maar wel aanbevelingen. Die aanbevelingen zijn door de jaren heen vaak aangepast, met als gevolg dat fietsstraten uit verschillende jaren er ook heel anders uit kunnen zien. Daar komt bij dat het 'slechts' richtlijnen zijn, die in de praktijk niet altijd gevolgd worden.
Over de verkeersveiligheid van fietsstraten en de samenhang met hun ontwerp en inrichting is weinig bekend. SWOV is daarom een onderzoek hiernaar gestart. Naar aanleiding van een literatuurstudie[1] is besloten een pilotstudie uit te voeren naar de inrichting en veiligheid van fietsstraten in een aantal gemeenten om na te gaan of een grootschalige ongevallenstudie voor heel Nederland haalbaar en zinvol is.
Het rapport doet verslag van de pilotstudie. Naast informatie over de haalbaarheid van een grootschalige ongevallenstudie, biedt de pilotstudie zelf ook nuttige inzichten. Zo geeft deze een indicatie van het aantal fietsstraten binnen de bebouwde kom, inzicht in de toepassing van fietsstraten door gemeenten, inzicht in de mate waarin voldaan wordt aan de ontwerprichtlijnen, en een eerste indicatie van de (on)veiligheid van fietsstraten en de verschillen daarin tussen inrichtingsvarianten.
Lees hier meer (SWOV).