Tijdens het commissiedebat over verkeersveiligheid in de Tweede Kamer stuitte minister Barry Madlener (IenW) op kritiek van coalitiepartijen VVD, NSC en PVV over zijn aanpak van opgevoerde elektrische fietsen. Kamerleden pleitten opnieuw voor een aparte categorie voor fatbikes en een helmplicht voor minderjarige fietsers.
Minister Madlener blijft bij versterking huidige aanpak fatbikes

Foto: Shutterstock
Madlener stuurde vorige week een brief naar de Kamer, waarin hij het voornemen van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat toelichtte om de problematiek rond opgevoerde elektrische fietsen aan te pakken door middel van betere communicatie, strengere handhaving en intensiever markttoezicht. Specifieke maatregelen voor fatbikes blijven hierbij uit.
NSC-Kamerlid Olger van Dijk, mede-indiener van een motie voor een minimumleeftijd en helmplicht voor fatbikes, stelde voor een aparte categorie ‘zware fatbikes’ in te voeren. Dit zou worden bepaald op basis van gewicht en koppel, met bijbehorende regels zoals een minimumleeftijd en helmplicht. VVD’er Hester Veltman bekritiseerde Madlener vanwege een vermeend gebrek aan creativiteit bij het reguleren van fatbikes. Zelfs zijn eigen partij, de PVV, moedigde hem aan om specifiek beleid voor fatbikes te ontwikkelen.
Madlener bleef echter bij zijn standpunt en stelde dat een aparte categorie voor (zware) fatbikes praktisch niet te handhaven is. Wel gaf hij aan open te staan voor een helmplicht voor minderjarige e-bikegebruikers, omdat dit volgens hem uitvoerbaar en handhaafbaar is.