Voorwoord: 'Op een andere manier om je heen (leren) kijken'
Trendwatchen is ontwikkelingen volgen. Niet het duiden van monitoring of het doortrekken van het verleden, maar door te kijken in het heden en de krenten uit de pap te halen voor de toekomst. Eigenlijk gaat het om ‘snuffelen’ naar zaken die voor de toekomst betekenis (kunnen) hebben en ‘ruiken’ aan zaken die in beleid kunnen worden omgezet.
Zo hoorde ik eens het verhaal van een trendwatcher/toekomstverkenner, werkzaam voor een parfumproducent. Hij moest eens in de vier jaar met een nieuwe geur komen. Hoe pak je zoiets aan? Hij kwam er al snel achter dat hij steeds weer de tijdgeest van over vier jaar moest aanvoelen. Immers, wat hij nu bedacht moest nog productietechnisch in een nieuwe geur worden omgezet, en dat vergt tijd. Maar vooral moest hij erachter komen wat de doelgroep over vier jaar zou aanspreken. Wat hij deed? Hij struinde (wereld)steden af op zoek naar ‘zaadjes’. Hij zocht de uithoeken van die steden op, keek wat daar gebeurde, onder jongeren, in de kelders waar nieuwe muziek werd gespeeld, in de sloppenwijken waar op de rotzooi creativiteit ontstond, waar manieren werden gevonden om het leven draaglijk te maken. Uit al deze opgesnoven ervaringen brouwde hij de ingrediënten voor een nieuwe parfumgeur.
In dit dossier komen mensen aan het woord die de toekomst ook op een andere manier beschouwen dan op basis van ‘terugkijken’ en monitoren. Zij kijken naar wat er in de wereld gebeurt, naar wat er om hen heen gebeurt. En proberen daaruit ontwikkelingen te duiden die betekenis kunnen hebben. Ze hebben geleerd op een andere manier om zich heen te kijken. Ik gun u inspiratie!
Max van Kelegom, trendwatcher en directeur VMC Beleids en Procesmanagement
Reactie plaatsen •