Politiek in dossier Fiets
Duco Hoogland, Tweede Kamerlid Openbaar Vervoer (PvdA)
Wat zou u doen als wethouder Verkeer op gemeentelijk niveau?
‘Ik zou ‘mijn’ inwoners aanraden de fiets te pakken voor de korte afstanden binnen de woonplaats. Dat scheelt ook weer een bezoek aan de sportschool. Uiteraard moet er dan wel een comfortabel fietsnetwerk zijn. Veilig voor kinderen die naar school fietsen en begaanbaar voor ouderen die geen zin hebben van hun zadel af te hobbelen. Ook goede afwatering is belangrijk, je moet bij aankomst op het werk niet het idee hebben dat je op survival bent geweest. Maar er is meer, de gemeente kan haar ambtenaren op de fiets op pad sturen. Een goed voorbeeld doet volgen. En een opdracht aan iedereen: maak melding van onveilige kruispunten of andere problemen via de app op je mobiel. Dan kan de gemeente deze problemen oplossen. Scholen kunnen het fietsen promoten. Als alternatief voor de auto en omdat de binnensteden overvol raken met auto’s. Goede stallingen en de mogelijkheid een groene golf van stoplichten voor fietsers te maken behoren ook tot de mogelijkheden.’
Eric Wiebes, wethouder Verkeer en Vervoer, NoordZuidlijn, Luchtkwaliteit en ICT
Iedereen heeft een mening over fietsen
‘Als wethouder verantwoordelijk voor het fietsbeleid in Amsterdam merk ik dagelijks dat iedere Amsterdammer wel een mening heeft over de fiets. Fietsers zelf willen meer ruimte, treinreizigers ergeren zich aan foutgeparkeerde fietsen, voetgangers zijn bang voor botsingen. Autobestuurders ook, maar dan om er zelf één aan te rijden.
Ik heb niet zozeer een wens voor het landelijke fietsbeleid, hoewel ik daar ook veel over kan zeggen. Het gaat mij als wethouder toch primair om ‘mijn stad. Gelukkig investeert Amsterdam enorm in de fiets, tot en met 2016 zo’n 57 miljoen euro. Tot 2020 samen met Stadsregio Amsterdam, Prorail en NS maar liefst 120 miljoen euro. Er komen de komende jaren bredere fietspaden bij, plus 40.000 extra fietsparkeerplekken, waarvan 17.000 op Centraal Station. En de helft van de fietspaaltjes halen we de komende maanden weg.
Het fietsgebruik in Amsterdam is de afgelopen 20 jaar gegroeid met meer dan 40 procent van 340.000 naar 490.000 dagelijkse fietsritten in 2012. Het aantal fietsritten van en naar treinstations zal in 2020 naar verwachting met 25 procent stijgen. Dagelijks leggen Amsterdammers nu al zo’n 2 miljoen kilometer af op de fiets. Amsterdam houdt van de fiets. We zijn nog steeds fietsstad nummer één. En dat moet zo blijven.’
Auteur: Margriet Verhoog
Reactie plaatsen •