Geo-marketing met Google Maps-licentie
Jeffrey Benning, Locationconsultant Google Maps, Localyse:
‘Een standaard routeplanner geleidt retailklanten niet per se via de meest aantrekkelijke (uitstraling) of meest comfortabele route (parkeergelegenheid). Zelfs zie je bezoekersstromen soms onveilige routes kiezen: dan wil je ze als wegbeheerder liever door een winkelstraat geleiden, dan door een woonstraat. Zo zou Roermond mensen vanaf het station op weg naar de Designer Outlet liever door de binnenstad later lopen: bijna dezelfde afstand, veel aantrekkelijker voor bezoekers en positief voor binnenstadondernemers.’
Dat kan. Sinds een jaar is het mogelijk om met Google Maps vanuit een eigen omgeving (app of weblink) speciale voorkeursroutes aan te geven in een stad, naar een winkel of onderneming, tot aan de gewenste ingang van een gebouw. Wij leveren hiervoor de benodigde licenties in de Benelux. We verzorgen hierover ook workshops omdat er nog weinig ervaring en expertise over is. Bovendien zijn alle mogelijkheden nog lang niet uitgenut om te komen tot frictieloos stadsbezoek.
Met ‘Google Maps-op-maat’ zijn niet alleen voorkeursroutes via auto, fiets, te voet of met OV te tonen, maar ook de reistijden op deze routes of het aantal vrije plaatsen in de dichtstbijzijnde parkeergarages. Binnenkort lanceren we een nieuwe tool –op basis van gebruikerswensen- waarmee we nog een stap verder gaan: retailers kunnen bereikbaarheidsgegevens bewaken, opslaan en visualiseren. Voor deze tool werken we samen met T4Technology. Zo kunnen ondernemer en wegbeheerder ook aan geo-marketing doen.'
Jeffrey Benning, Locationconsultant Google Maps, Localyse Utrecht en Edegem
Reactie plaatsen •