Hoe krijg ik die 6 miljoen bezoekers de binnenstad in?
Gerjo Safi Bouteraa, filiaalhouder Steps in Roermond en voorzitter van straatvereniging 'Hartje Roermond':
'Waar wij als lokale winkeliers mee kampen, is de beeldvorming dat Roermond druk is. Dit beeld wordt met name bevestigd door de 6 miljoen (inter)nationale bezoekers van het Roermondse Design Outlet Center (DOC), maar betreft in feite drukte op enkele routes en in enkele delen van de stad. Nadelig effect ervan is dat de lokale en regionale mensen denken: 'We blijven maar thuis'.
Roermond is de enige Europese plaats waar een DOC verbonden is met de binnenstad. Andere DOC's liggen ver buiten de stadscentra. Je kunt dit als een probleem zien, maar net zo goed de vraag stellen: ‘Hoe krijg ik die miljoenen bezoekers de binnenstad in?’
Na veel overleg met de andere winkeliersverenigingen, een brandbrief aan de gemeente, een eerste ondernemersontbijt en een regulier maandelijks overleg op het stadhuis, werken we nu samen met de gemeente aan de perceptie dat Roermond, ondanks de DOC-files, toch niet druk is.
Zo is er sinds januari een parkeerverwijssysteem operationeel dat bezoekers verder het centrum in brengt en we verwelkomen treinpassagiers met 'tips voor de stad'. Wat was ik blij met de DOC-klant die onlangs de winkel binnenstapte en zei: 'Ik ben nu voor het eerst in de stad gekomen'.
Gerjo Safi Bouteraa, filiaalhouder Steps in Roermond en voorzitter van straatvereniging 'Hartje Roermond'
Reactie plaatsen •