Geavanceerde rijhulpsystemen (Advanced Driver Assistance Systems, ADAS) zoals Adaptive Cruise Control (ACC), Automatic Emergency Braking (AEB) en Lane Keep Assist (LKA) hebben een aanzienlijke impact op de verkeersveiligheid. Dit blijkt uit onderzoek van SWOV, uitgevoerd in opdracht van Rijkswaterstaat. Het onderzoek, dat dient als input voor de Monitor Smart Mobility 2025, laat zien dat individuele systemen zoals Forward Collision Warning (FCW) en AEB leiden tot een reductie van 10-13% in verkeersongevallen. Deze systemen waarschuwen bestuurders of grijpen actief in om botsingen te voorkomen. Driver Monitoring Systems (DMS), die vermoeidheid en afleiding signaleren, dragen ook significant bij aan de veiligheid met een daling van 10%.
SWOV: Minder ongevallen door Geavanceerde Rijhulpsystemen in auto’s
Foto: Shutterstock
Combinaties van ADAS laten echter gemengde resultaten zien. Hoewel systemen op lagere automatiseringsniveaus (SAE Level 0 en 1) een verbeterd effect tonen, worden op hogere niveaus (SAE Level 2) minder gunstige resultaten waargenomen. Dit kan worden toegeschreven aan redundantie tussen systemen of onvoorziene negatieve effecten, zoals overmatig vertrouwen ('overtrust') of juist een gebrek aan vertrouwen ('undertrust') van bestuurders. In sommige gevallen gebruiken bestuurders de systemen niet of onvoldoende, waardoor de potentiële voordelen niet volledig worden benut.
Het onderzoek benadrukt dat de huidige resultaten als een momentopname moeten worden gezien. Toekomstige iteraties en verbeteringen in ADAS-technologie kunnen de verkeersveiligheidseffecten verder vergroten. Tegelijkertijd is het cruciaal om het gedrag van bestuurders actief mee te nemen in het ontwerp en de evaluatie van deze systemen, aangezien dit van grote invloed is op de effectiviteit.
SWOV beveelt aan om de effecten van ADAS-systemen blijvend te monitoren en evalueren in de praktijk. Hiermee kan niet alleen meer zekerheid worden verkregen over de veiligheidsvoordelen, maar ook worden ingespeeld op eventuele nadelige effecten. De bevindingen tonen aan dat ADAS een belangrijke stap is naar veiliger verkeer, hoewel er nog uitdagingen te overwinnen zijn.