ANWB-leden over inclusieve verzorgingsplaatsen

dinsdag 8 april 2025

Foto: ANWB

Ditmaal richtte onze peiling zich op de inclusiviteit en veiligheid van verzorgingsplaatsen langs snelwegen. Een verzorgingsplaats is een parkeerterrein langs hoofdwegen waar weggebruikers kunnen pauzeren. Afhankelijk van de locatie biedt het voorzieningen zoals toiletten, picknicktafels, tankstations en eetgelegenheden. We wilden beter begrijpen hoe toegankelijk deze plekken zijn voor verschillende weggebruikers en hoe veilig ze worden ervaren.

Meningen zijn verdeeld

In totaal hebben 512 mensen onze vragenlijst ingevuld. Opvallend is dat grofweg de helft van de respondenten ‘neutraal’ of ‘weet ik niet’ hebben ingevuld bij de stellingen over het aanbod en de informatie over specifieke faciliteiten op verzorgingsplaatsen voor mensen met een beperking. Van de resterende helft vindt zo’n 30 procent zowel het aanbod als de informatie hierover onvoldoende, terwijl grofweg 20 procent dit wél voldoende vindt. Ook bij de vraag over het gevoel van veiligheid is er een groot deel dat ‘neutraal’ of ‘weet ik niet’ heeft ingevuld, zo’n 30 procent. Vervolgens is het deel dat zich onveilig voelt even groot als het deel  dat zich veilig voelt, beide grofweg 30 procent.

Niet iedereen heeft een beeld bij deze plaatsen

Er komt dus geen uniform beeld naar voren uit deze antwoorden. Gelukkig hebben veel mensen een toelichting gegeven, die inzicht geeft hierin. Er zijn mensen die überhaupt nooit stoppen bij dit soort plekken. Ook geven mensen eerlijk toe niet op deze dingen te letten, onder 
andere omdat ze zelf gezond zijn. Een punt dat in de toelichting wél duidelijk naar voren komt, is de vaak gebrekkige hygiëne van toiletvoorzieningen en algemene rommeligheid van verzorgingsplaatsen.

Quotes

• “Ik ben in de gelukkige omstandigheid dat ik geen specifieke faciliteiten nodig heb. Ik heb neutraal ingevuld omdat ik niet goed op de hoogte ben. Maar ik vermoed dat mensen die dit wel nodig hebben het als onvoldoende zullen waarderen.”

• “Over apps kan ik niets zeggen, maar het is vaak zoeken waar de faciliteiten zijn. Soms binnen, soms nog aan de achterzijde van het pand. Bordjes kom ik maar zelden tegen. Laat staan dat er voor slechtzienden of anderstaligen voorzieningen zijn.”
• “De borden zijn duidelijk. Echter vraag ik me af of dit voldoende is voor blinden en slechtzienden. Wellicht zou er in de toekomst ook eens gekeken moeten worden of er op locatie bij de gebouwen ook een mogelijkheid is tot een sprekend iets, bijvoorbeeld in vorm van een sprekende computer zodat deze mensen zich zo zelfstandig mogelijk kunnen redden op die plekken.”

Verbetering is gewenst

Al met al zijn de meningen verdeeld over de inclusiviteit en veiligheid van verzorgingsplaatsen, maar het is wel duidelijk dat veel mensen ruimte voor verbetering zien. Het grote aandeel van ‘neutraal’ of ‘weet ik niet’ in de respons, kan een indicatie zijn dat veel mensen hier überhaupt geen beeld van hebben. Over de hygiëne en rommeligheid van verzorgingsplaatsen is men duidelijk niet tevreden, maar dat wisten we al uit andere bronnen en dit was niet de focus van dit onderzoek.

Proefabonnees ontvangen een clickable pdf of vinden de digitale versie van dit dossier op bieb.acquire.nl
mail_outline

Aanmelden voor de nieuwsbrief