Gasthoofdredacteur Hugo van der Steenhoven
'Stedenbouwers, architecten en onderzoekers werken hard om een eind te maken aan de blinde vlek ‘fiets en stedenbouw’
Hoera! Een schaalsprong fiets én nieuwe inzichten
Willen we niet allemaal wonen in de ideale stad of gemeente? Compact, met veel groen, mooie pleinen, ruime trottoirs, brede fietspaden, kinderen die op straat kunnen spelen, ouderen die veilig kunnen lopen en fietsen, bewoners die hun fiets kunnen parkeren bij hun huis, en ook bij het station en in de binnenstad. De(deel) auto heeft hier ook een plek in een buurt- of ondergrondse garage, of aan de rand van de gemeente (Park and Bike).
Mobiliteit is geen doel op zich maar een onderdeel van onze werk- en leefomgeving waar we prettig willen verblijven. Fietsen en lopen kunnen daar een belangrijk rol in spelen omdat allebei minder ruimte kosten dan auto en openbaar vervoer en je zo steden en dorpen duurzaam bereikbaar kunt houden.
In veel steden is de fiets bezig aan een nieuwe opmars, in sommige steden wordt inmiddels meer gefietst dan autogereden. Deze positieve ontwikkeling levert ook problemen op omdat de verkeersstructuur nog gebaseerd is op de dominantie van de auto en omdat de politiek zich niet heeft gerealiseerd dat voorzieningen voor fietsers ook geld kosten.
Ruimte in Nederland is een schaars goed, dus hoe verdeel je die? Gaat het om fietsbeleid, dan gaat het ook over de stedenbouw en de ruimtelijke ordening. ‘Mobiliteit en stedenbouw’ is nog een onontgonnen terrein en ‘fiets en stedenbouw’ tot nu toe vaak nog een blinde vlek.
Gelukkig lezen we in dit nummer dat stedenbouwers, architecten en onderzoekers hard werken om daar een eind aan te maken. Het groeiend fietsgebruik is voor hen dus niet onopgemerkt gebleven. Een eerste aanzet is hier te lezen! En dat smaakt naar meer!
Hugo van der Steenhoven
directeur Fietsersbond
Auteur: Margriet Verhoog
Reactie plaatsen •