Piet Noordzij wint Nationale Verkeersveiligheidsprijs 2022 met veilige fiets
Oud-SWOV-onderzoeker Piet Noordzij won op 14 april, tijdens het Nationaal Verkeersveiligheidscongres in Utrecht, de Nationale Verkeersveiligheidsprijs 2022 voor een veiliger fiets voor ouderen. Twee technische aanpassingen voor bestaande (e-)fietsen bedacht hij daarvoor: een verlaagd opstapzadel door een zadelpenverlenger dat toch hoog genoeg zit ten opzichte van de trappers. En dubbele, meekantelende voorwielen waardoor de fiets schuin kan gaan in de bocht en toch beide voorwielen aan de grond houdt. Dus, altijd één been op de grond kunnen zetten en een fiets die bijna niet kan wegglijden. “Hoe meer ouderen hierop gaan fietsen, hoe minder slachtoffers van valpartijen”, zegt Noordzij.
Een bezoek aan Stompwijk, de woonplaats van Noordzij. Hij woont in een ‘doorzon’ dijkhuis dat aan de voorkant zicht biedt op het lintdorp en achterwaarts weids uitkijkt over landerijen tot aan de prominente skibaan van Zoetermeer. Beneden in de aflopende tuin, zijn werkplaats. Hier ontwikkelde Noordzij zijn ultiem veilige fiets. Na vele werktekeningen, allerlei prototypes die steeds nog iets beter presteerden, staat er nu een exemplaar dat wat Noordzij betreft eigenlijk al in productie had moeten zijn.
Piet Noordzij hield zich in zijn werkzame leven bezig met verkeersveiligheid. Hij kwam als psycholoog bij SWOV in een wereld van techniek en mechanica. Op zijn 56e ging hij met pensioen en koos, wanneer maar mogelijk, het ruime sop: zeilend. Hij bedacht het ultieme zeilschip voor een wereldreis en liet die ook bouwen. Zeilen doet hij niet meer, maar volgt nog steeds met grote interesse de wereldreizen van ‘zijn’ boot.
‘Interesse in tweewielertechniek’
“Vervolgens heb ik me wat meer met fietsen bezig gehouden”, zegt de gepensioneerde verkeersveiligheidsdeskundige. Ik heb altijd interesse gehad in de tweewielertechniek sinds ik op mijn twintigste ging motorrijden. Daarom vielen hem de innovaties op bij motorfietsen met dubbele voorwielen en bijbehorend kantelsysteem. Toen SWOV zich zo’n tien jaar geleden ging bezig houden met een veilige fiets voor ouderen, heb ik ze geattendeerd op een derde wiel met een kantelsysteem. Het bleef stil.
Dan maar zelf aan de slag, dacht Noordzij en bracht na veel hoofdbrekens en een lange technische zoektocht een prototype tot stand.
Met name de zadelpen was een vraagstuk: hoe stap je laag op, maar zit je hoog genoeg ten opzichte van de trappers. “Ik vond de oplossing in een nauwelijks bekende zadelpenverlenging. Hij bracht het werkende prototype onder de aandacht bij SWOV: “Probeer het maar eens uit”. Weer stilte.
Goede marketingcampagne nodig
“Ik ben toen zelf gaan testen, zowel op de weg als op de slipbaan.” Na een artikel in de Telegraaf als reactie op een zelfgeschreven persbericht was er contact met het Fietslab van de TU Delft en ook met de e-fietsexpert van de ANW . “Iedereen vond het leuk”, herinnert hij zich, maar verder bleef het stil. “Het leek wel alsof ik met het bedenken van de oplossing ook zelf het probleem van verkeersonveiligheid moest oplossen. Dat kan ik natuurlijk niet alleen. Bovendien gaan die slachtoffercijfers pas dalen als veel ouderen op zo’n fiets willen gaan rijden. Daar heb je veel fietsen en een goede marketingcampagne voor nodig. Want zolang ouderen zo’n fiets niet kennen, vragen ze er niet naar.”
En toen kwam de uitvraag voor de Nationale Verkeersveiligheidsprijs voorbij van de NVVC-congresorganisatoren: SWOV, ANWB, VVN en het ministerie van IenW. “Mijn laatste kans”, dacht Noordzij en hij won! Het belangrijkste deel van de prijs was waarschijnlijk wel het constructieve gesprek dat Noordzij op 17 mei mocht houden met de fietsexperts van SWOV, ANWB, VVN en het ministerie over de vraag: ‘Hoe brengen we dit product verder’. “Ik heb er nu een goed gevoel bij”. zegt Noordzij daags na het gesprek. “Er wordt nog voor de zomervakantie een vervolggesprek gepland, met zoveel mogelijk fietsfabrikanten. Zij verzorgen de uitnodigingen.”
Piet Noordzij op zijn vondst: de juiste plek voor een kantelsysteem voor dubbele meekantelende voorwielen – boven beide voorvorken - in combinatie met een verlaagde zadelstand door een zadelpenverlenger
Reactie plaatsen •