“Het gaat niet goed met de verkeersveiligheid”. De krantenkoppen kennen we inmiddels allemaal. Veel vakgenoten ondervinden deze opgave in hun dagelijkse werk. Nog maar 10 jaar geleden lag het aantal ernstige verkeersslachtoffers beneden de 6.000 per jaar, inmiddels schommelen de jaarlijkse aantallen tussen de 7.500 – 8.000. Prognoses wijzen ons in de richting van 10.000 per jaar in de nabije toekomst.
Het verbeteren van de verkeersveiligheid: van inzicht naar impact

Foto: DOK data & verkeersveiligheid
Verschillende oorzaken gaan schuil achter dit leed: demografische ontwikkelingen zoals bevolkingsgroei en -samenstelling, mobiliteitstrends en normvervaging (gedrag in het verkeer). Daar gaan we nu niet dieper op in.
Het kijken naar andere beleidsterreinen plaatst zaken soms in perspectief. Er is een schreeuwend tekort aan woningen, met name door de bevolkingsgroei. De minister van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening (inclusief haar voorganger) roept op tot: “bouwen, bouwen, bouwen!”
En dat is precies wat we met verkeersveiligheid ook moeten doen: “aanpakken, aanpakken, aanpakken!” Even afgezien van de directe gevolgen van bevolkingsgroei op de verkeersveiligheid, is de daadkracht om de volkshuisvesting aan te pakken klip en klaar. Binnen de aanpak van verkeersveiligheid kunnen we wat leren van die drang naar uitvoering.
Met de komst van het Strategisch Plan Verkeersveiligheid werken we sinds 2019 risicogestuurd aan verkeersveiligheid, mede met behulp van beschikbaar gekomen data(tools). Er zijn de afgelopen jaren veel nieuwe (kennis)inzichten ontstaan: van risico-indicatoren voor infrastructuur en gedrag, tot nieuwe wegtypes zoals de gebiedsontsluitingsweg (GOW) 30 km/u (en binnenkort de GOW60). We kunnen daarnaast inmiddels putten uit tal van ‘bewezen effectieve’ verkeersveiligheidsmaatregelen. Niet alleen op het gebied van infrastructuur, maar ook op het gebied van gedrag.
Ondanks dat, blijven overheden worstelen met de vraag: hoe moet ik aan de slag met deze nieuwe inzichten? Er is een gebrek aan tijd/capaciteit en ervaring met datagestuurd en ‘evidence based’ werken in de praktijk. Hoe kom je tot effectieve maatregelen voor de juiste locaties en doelgroepen? Hoe zorgen we dat de extra subsidiestromen rondom het Strategisch Plan Verkeersveiligheid echt resulteren in een extra inspanning(en) voor de verkeersveiligheid? In plaats van het financieren van beheer en onderhoudsplannen?
We hebben nu het momentum, laten we alle kennis en middelen (tools en financiën) zo goed mogelijk benutten! Van inzicht naar impact. Laten we elkaar helpen door praktische inhoudelijke lessen te delen en gezamenlijke organisatorische randvoorwaarden scherp te stellen. Want ook organisatorisch kent de uitvoering van effectieve (extra) maatregelen verschillende belemmeringen.
Op 3 april organiseert DOK data & verkeersveiligheid (gratis) een kennis- en netwerkevent over verkeersveiligheid. Met het thema: van inzicht naar impact! Voor overheden, kennisinstellingen en marktpartijen. Opgeven kan via de volgende link: