Voor Roel Brandt en Jenno Kootstra, managers van de adviesgroep Verkeer van Antea Group, wordt ‘samenwerking’ het centrale thema in 2025. Verkeerskundigen hebben daarin nog wel wat te leren. ‘Wees nieuwsgierig naar elkaar, zoek elkaar vroegtijdig op en ga er samen aan werken’, zo benadrukken Brandt en Kootstra.
‘Wees nieuwsgierig naar elkaar’
De uitdagingen rond mobiliteit worden steeds groter en de samenhang met andere vakgebieden steeds belangrijker, stelt Roel Brandt. “De meeste van onze directe collega’s werken op andere vakgebieden en klanten vragen ook om integrale oplossingen. Het is belangrijk dat we als verkeerskundigen die andere disciplines actief opzoeken zodat wij snappen wat er in die disciplines omgaat.”
Bundel de krachten
Brandt verwijst naar Omgevingswet, die op 1 januari 2024 in werking trad. Belangrijk onderdeel van die wet is bijvoorbeeld de geluidscomponent; de basisgeluidsemissie. “Een groot deel van de geluidsbelasting in de leefomgeving wordt veroorzaakt door verkeer. Voor de basisgeluidemissie hebben wij samen met onze geluidsexperts en mobiliteitsexperts een methodiek opgesteld. Daarmee kun je als gemeente inzicht krijgen in je verkeersstromen en dat ook direct gebruiken bij de vaststelling van die basisgeluidsemissie. Zo werk je samen aan een leefbaardere samenleving.”
De Omgevingsvísie voorkomt ook dat de sectorale belangen los van elkaar worden gezien, vult Jenno Kootstra aan. “In de planologische fase moet je direct al ‘botsproeven’ doen om daarin de verschillende belangen in de leefomgeving scherp voor ogen te krijgen. Claims op de ruimte kun je namelijk niet per sector oplossen. In de visie en de programmatische uitwerking moet je dit met elkaar oppakken en over elkaars grenzen heen kijken. Kijk buiten de verkeerssector en bundel de krachten door samen te werken rondom de opgave die in dat specifieke ruimtelijke domein ligt.”
Verkeersveiligheid
Belangrijk onderdeel van het werk van verkeerskundigen is het verbinden met mensen om de juiste dingen te doen, bijvoorbeeld rond veiligheid, stelt Kootstra. “Ik zie de rol van verkeerskundigen om ontwerpers te helpen de omgeving in te richten met oog voor het gebruik. Zo dragen we actief bij om de verkeersveiligheidsrisico’s in het verkeer te beheersen en daarmee de mobiliteit in Nederland veilig te maken. Naast fysieke elementen moet je het ook met elkaar hebben over het menselijk gedrag. Dat zijn expertises die je niet individueel moet benaderen.”
Kootstra wijst nogmaals op de verkeersveiligheid, waarbij de integrale aanpak de komende jaren meer dan urgent wordt. “Het aantal verkeersslachtoffers in Nederland had al veel lager moeten zijn. We pakken nog steeds losse onderdelen aan, zoals infrastructuur, educatie en handhaving. Als we de krachten uit die drie gebieden nu écht gaan bundelen en op basis van verkeersdata en risicoanalyses op verkeerssystemen de juiste prioritering inzetten, realiseren we de noodzakelijke trendbreuk.”
Leer de politiek te begrijpen
Voor Kootstra is het goede samenspel met de politiek essentieel. “In 2024 hebben we regelmatig raadsleden bijgepraat over hoe wij naar mobiliteit kijken. Dit zijn leerzame sessies om te zorgen dat de politiek verkeer nog beter begrijpt, maar het helpt ons ook om de raadsleden beter te begrijpen. Dit vraagt grote zorgvuldigheid van verkeerskundigen. Je redeneert dan niet meer alleen vanuit de specifieke verkeersexpertise, maar weet ook hoe je mensen moet informeren. We moeten dus ook dichter op de politiek zitten, om onze oplossingen voor de maatschappelijke opgaven beter uit te leggen.”