woensdag 18 december 2024
In 2023 raakten 7400 mensen ernstig gewond in het Nederlandse verkeer: 900 minder dan in 2022. Ondanks dit lagere aantal laat de trend nog steeds een stijgende lijn zien. ‘2022 was een uitzonderlijk slecht jaar.’ Behalve minder ernstig verkeersgewonden vielen er in 2023 ook minder doden in het verkeer dan in het jaar ervoor: 684 tegen 745 in 2022. Ondanks deze lagere aantallen is er een langjarige trend naar meer verkeersslachtoffers, vooral voor het aantal ernstig gewonden.
2022: slecht jaar
SWOV-directeur Martin Damen: ‘2022 was een uitzonderlijk slecht jaar, met veel verkeersslachtoffers. In 2020 en 2021 vielen er daarentegen juist mínder slachtoffers, waarschijnlijk onder invloed van de coronacrisis (minder verkeer). Maar als we 2023 vergelijken met de jaren vóór de coronacrisis, dan zien we dat het aantal slachtoffers stijgt, zowel bij de verkeersdoden als bij de ernstig verkeersgewonden.
Vooral risico voor fietsers
Onder de slachtoffers zijn er veel fietsers, en dan vooral veel oudere fietsers (60-plus). Onder de verkeersdoden was 39% een fietser (270). Onder de ernstig verkeersgewonden was dat zelfs 70% (5180). Over de afgelopen tien jaar stijgt het aantal omgekomen fietsers gemiddeld met 5% per jaar.
Vergrijzing
Meer dan de helft van de verkeersdoden in 2023 was 60 jaar of ouder (55%). Bij de ernstig verkeersgewonden was dat 58%. Zowel onder de verkeersdoden als onder de ernstig gewonden nemen de aantallen toe. Het aantal oudere verkeersdoden stijgt zo’n 3% per jaar en voor oudere fietsers is dit nog iets hoger: 5%. Dat Nederland vergrijst speelt in deze toename een belangrijke rol.
Lagere limiet, meer slachtoffers
Wegen met een lage snelheidslimiet – 30, 50 en 60 km/uur – laten de laatste jaren een stijging zien in het aantal verkeersdoden. Zo is op 30km/uur-wegen het aantal verkeersdoden over de laatste tien jaar met gemiddeld 12% per jaar gestegen. Op wegen met een limiet van 80 km/uur vielen juist minder doden:
- 30 km/uur: 12%
- 50 km/uur: 31%
- 60 km/uur: 17%
- Gemeentelijke 80km/uur-wegen:7%
- Provinciale 80km/uur-wegen: 13%
- Rijks 80km/uur-wegen: 11%
Van de verkeersslachtoffers die door een ambulance werden gezien viel 42% op wegen met een limiet van 30 km/uur en 33% op wegen met een 50km/uur-limiet.
Drank
In een Nederlands vragenlijstonderzoek dat in 2023 werd gehouden gaf 9% van de automobilisten aan ‘in het afgelopen jaar wel eens met te veel drank op te hebben gereden.
Meer lezen
Lees hier 'De staat van de Verkeersveiligheid 2024' (SWOV)