Digitale overdracht verkeersmodel Göteborg
Voor de Zweedse stad Göteborg ontwikkelde de PTV Group een nieuw verkeersmodel met diverse innovaties. De stad draagt dit model over aan lokale adviesbureaus voor verdere toepassingen. PTV verzorgt hiervoor, namens de stad, diverse trainingen om consultants aan te geven hoe ze dit model kunnen toepassen. Deze training zou fysiek plaatsvinden, maar sinds de coronamaatregelen wordt de training digitaal gegeven. Een verslag van deze duurzame reis door de wereld.
Door Wouter Moerland
Het is eind februari 2020 als het nieuwe verkeersmodel voor Göteborg gereed en overhandigd is aan de stad en een meerdaags presentatie- en trainingsprogramma gepland staat voor half maart. Adviesbureaus meldden modelexperts, consultants en managers aan om aanwezig te zijn. Meer dan 70 mensen vanuit Denemarken, Zweden, Noorwegen en Finland zullen naar Göteborg reizen om de presentaties en meerdaagse trainingen bij te wonen. En dan, drie dagen voor ons geplande vertrek naar Zweden, worden in verschillende landen om ons heen strikte maatregelen getroffen om corona onder controle te krijgen. Hoewel Zweden ‘open’ blijft, kunnen, mogen en willen PTV’ers en de overige genodigden niet meer naar Göteborg afreizen. Uitstel is ook geen optie want de eerste modeltoepassing staat al gepland en niemand weet hoelang de pandemie duurt.
Online training vergt andere aanpak
Gelukkig hebben we al jarenlange ervaring met digitale meetings, trainingen en webinars en dus wordt er in goed overleg met de stad Göteborg voor gekozen om het fysieke event om te zetten naar een geheel online presentatie- en trainingsprogramma. Op basis van ervaring wordt de training opgedeeld in zes online sessies. Elk met een duur van circa drie uur waarin een toelichting wordt gegeven over de softwarematige kennis in PTV Visum, over hoe het in het verkeersmodel is opgebouwd (theoretische kennis) en over de feitelijke toepassing. Dit laatste, ‘learning by doing’, vormde bij elke sessie steeds het belangrijkste onderdeel. Net als bij een fysiek evenement is het belangrijk om de agenda en doelstellingen vooraf helder te definiëren en de huishoudelijke regels door te nemen.
Online training, het kennisdeel
Op dit moment zijn goede tools beschikbaar om webinars te geven. Tools waarbij het voor de organisatie duidelijk is wie deelneemt en die tevens de mogelijkheid bieden aan de aanwezigen om vragen te stellen. Wij hebben er in dit specifieke geval voor gekozen om zowel interactie via de chatfunctie als ook via spraak toe te staan omdat we te maken hebben met een selectief gezelschap. En, niet in de laatste plaats, omdat Scandinaviërs vaak wat terughoudender zijn in het stellen van vragen.
Tijdens de gehele training zijn twee mensen stand-by, een van PTV en een van de stad, om vragen te beantwoorden. Met deze opzet nemen wij een mogelijke taalbarrière voor de Zweden weg en hebben we zowel modelkennis als lokale kennis direct beschikbaar.
Bij de les blijven
Om bandbreedte te besparen wordt vaak de camera uitgezet door deelnemers. Hierdoor mist de presentator wel de non-verbale indrukken: een moeilijk kijkend of vragend gezicht wordt niet gesignaleerd. Het vergt dus enige oefening om als presentator hiermee om te gaan en te blijven kijken naar de camera alsof je naar je publiek kijkt. Wat helpt is om op een creatieve manier een paar aanwezigen te betrekken in je verhaal en ze te vragen hun camera aan te zetten. Door tussen twee onderwerpen ruimte te creëren voor het stellen van vragen en zelf vragen te stellen, toetsen we of het signaal helder is én proberen we de aanwezigen bij de les te houden.
Online training, praktijkdeel
Het praktijkgedeelte met live oefeningen in het verkeersmodel vergt een andere opzet. Hier kan niet gewacht worden totdat de oefening klaar is om vragen te stellen. Als iemand afhaakt, moet dit gelijk gecorrigeerd worden. Om dit te ondervangen worden de live oefeningen in gezamenlijkheid uitgevoerd. Elke deelnemer heeft hiervoor voorafgaand aan de training een kopie van het (oefen)model ontvangen. Na elke (belangrijke) stap bij de live oefening wordt actief gevraagd of iedereen mee is gekomen. Dit moet door elke deelnemer bevestigd worden met het digitaal opsteken van hun hand. Steek je je hand niet op, dan krijgt die deelnemer even extra aandacht om weer aan te haken. Door deze momenten vaak in te bouwen zijn ze altijd kort en blijven de anderen ook bij de les. Ook hebben we er wel eens voor gekozen een tweede kanaal te openen waar mensen één op één aandacht kunnen krijgen, maar niet voor elke training is dit effectief.
Altijd evalueren
Na afloop van alle trainingsessies, is het proces met de stad en met enkele deelnemers geëvalueerd. De beoordelingen zijn zeer positief en dus voor herhaling vatbaar. Wel bleek dat sommige deelnemers de online training als zwaarder ervaren dan een fysieke training. Dat nemen we mee in de komende online trainingen. Want we weten inmiddels dat online trainingen de komende tijd blijven.
Reactie plaatsen •