Blog (archief) •
Europablog: Doortastende overheden zorgen voor schone mobiliteit
27 jun 2023Een wake-up call op 18 april
31 mei 2023Een eerdere prognose van SWOV voorspelde al dat het aantal verkeerslachtoffers na corona zou gaan stijgen, dus…
Waar staan we met mobiliteit in de ‘stikstofcrisis’?
24 mei 2023Stikstofdepositie is een groeiend probleem voor het milieu dat voornamelijk wordt veroorzaakt door menselijke…
Mobiliteit als basisrecht
16 mei 2023Mobiliteit is een domein van ingenieurs en economen. Dat klinkt door tot in de haarvaten van ons vak. Zo noemen…
APV als vangnet voor openingen in het RVV
24 apr 2023Vanaf het moment dat we ons huis verlaten en deelnemen aan de openbare ruimte, moeten we ons houden aan de…
When pedestrians are present…
3 apr 2023Graag wil ik dit keer de discussie met u aangaan: kan je verkeersregels introduceren die situationeel bepaald…
Van 80 naar 60: zo gek nog niet als je de tijd hebt
21 mrt 2023VVN adviseert de snelheid op 80 km/u-wegen terug te brengen naar 60 km/u “op wegen die niet optimaal veilig…
Juridische blog: Herrie in het verkeer
21 mrt 2023Om maar meteen met een wetsartikel te beginnen: artikel 57 van het RVV 1990 stelt dat bestuurders van een…
KiM-blog: Reden tot optimisme op weg naar CO2-neutrale mobiliteit
7 mrt 2023Op verzoek van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) publiceert Verkeerskunde de komende tijd ook…
Herrie in het verkeer
7 mrt 2023Gemotoriseerde voertuigen maken van zichzelf al geluid en door je eigen gedrag kun je ervoor zorgen dat er nog…
Fietspotentie: schatten van effecten ruimtelijke interventies
16 jan 2023Een belangrijke vraag voorafgaand aan investeringen in bijvoorbeeld een nieuwe fietsbrug of snelfietsroute is…