Een wake-up call op 18 april
Een eerdere prognose van SWOV voorspelde al dat het aantal verkeerslachtoffers na corona zou gaan stijgen, dus we konden het al wel een beetje zien aankomen maar de ochtend van 18 april was het nog steeds heel slecht wakker worden: 737 verkeersdoden in totaal in 2022, 155 meer dan het jaar ervoor. Zoals ik in een bericht van Sipke van der Meulen zag, word je daar eerst stil van, maar moet je daarna keihard aan de slag!
Door Martin Damen, SWOV
Ik betwijfel ten zeerste of de voornaamste oorzaak voor die enorme toename een mentaliteitsprobleem is bij de weggebruiker wat ik her en der wel als verklaring heb voorbij zien komen. Ik ben eerder bevreesd dat de begrijpelijke verontwaardiging over de verkeershufter en hoe die in het gareel te krijgen, de aandacht vermindert voor bewezen effectieve maar meer down to earth maatregelen gericht op het mitigeren van veel voorkomende risico’s.
Gelukkig wordt sinds 2020 weer structureel geld beschikbaar gesteld: In het #StrategischPlanVerkeersveiligheid en de daaraan gekoppelde Beleidsimpuls Verkeersveiligheid is 500 miljoen ter beschikking gesteld voor bewezen effectieve maatregelen en die vindt gretig aftrek onder gemeenten die hun wegen onder handen te nemen. Dit bedrag komt overigens niet in de buurt van wat er aan investeringen nodig zou zijn om de ambitie richting 0 verkeersslachtoffers in 2050 te realiseren. Dan moet je eerder denken aan zo’n 15 miljard. Dus die ambitie blijft nog buiten bereik.
Niettemin: van die Beleidsimpuls is de eerste tranche (165 miljoen) inmiddels bestemd en de inschatting is dat deze investeringen een gemiddelde kosteneffectiviteit hebben van 2,7 of wel: elke duizend euro levert een maatschappelijke kostenbesparing op van 2.700 euro en inmiddels loopt de tweede tranche à 75 miljoen euro. Laten we hier dus vooral mee doorgaan.
Na de wake-up call van 18 april nu op snooze drukken is aan niemand uit te leggen. We moeten keihard aan de slag!
Foto: Shutterstock
Reactie plaatsen •