De stijgende kosten van parkeervoorzieningen maken deelmobiliteit tot een aantrekkelijk en noodzakelijk alternatief voor autobezit, vooral bij nieuwbouw in stedelijke gebieden.
Het recente rapport van het Planbureau voor de Leefomgeving constateert een teruggang in de bereikbaarheid van voorzieningen in Nederland. Dit heeft directe gevolgen voor de mogelijkheid voor mensen om volwaardig deel te nemen aan de samenleving.
“In de Vinexwijken was de relatie tussen ruimtelijke ordening en mobiliteit een belangrijk uitgangspunt”, zegt Snellen. “Strategisch gepositioneerde wijken, met een gunstige ligging ten opzichte van stedelijke centra en openbaar vervoer.
Duwel ziet drie hoofdthema’s: publieke mobiliteit, actieve mobiliteit en slimme mobiliteit, en een rode draad: het verkleinen van verschillen, het dichten van de kloof. “Denk aan de kloof tussen modaliteiten die de overgang naar ketenmobiliteit be
Bij een schaalsprong van het stedelijk gebied hoort hierbij ook aandacht voor de regionale effecten. Een samenspel tussen stad en land is nodig om de wensen voor een duurzame, toegankelijke ontwikkeling te realiseren.
Jan Harmen Akkerman kwam in 2016 eigenlijk toevallig in de mobiliteitssector terecht. Bij het overnemen van een nieuw pand hoorde ook de gebiedsbestemming voor een tankstation.
Streven naar een duurzaam mobiliteitssysteem vereist een afweging van maatschappelijke kosten en baten waarbij niet alleen infrastructurele maatregelen op een volwaardige wijze worden meegenomen.