Rob Temme: ‘Wij zien fietsen als product, dus de fietser als koning’
'Vandaar dat Breda net iets anders naar fietsen kijkt. We zien fietsen als een product en benaderen het ook zo. Dit betekent dat je de klant, de fietser dus, centraler stelt; de klant is immers koning. Segmentatie op basis van unieke leefstijlen is vervolgens onze basis.
Met leefstijl-gerichte fietsmarketing verkopen wij ons fietsverhaal. De helft van onze inwoners fietst of al veel of fietst nooit. Hier richten we onze aandacht minder op. Juist de groepen waar latente fietspotentie zit, hebben onze nadrukkelijke aandacht. We kennen de nodige triggers en sturen hier met maatwerkacties op. Ook laden wij ons ‘076-fietst’-verhaal via deze groepen.
Werk het? Ja! Bepaalde leefstijlen gaan aantoonbaar vaker fietsen. Met specifieke marketingacties op onze snelfietsroutes steeg het gebruik met 20 procent. En met doelgerichte acties in de binnenstad voor specifieke leefstijlen steeg het aantal stallingen in onze fietsgarages met 15 procent. Maar belangrijker nog, de stad begint ons verhaal over te nemen. En daar doe je het toch voor?’
Rob Temme, senior adviseur bij de gemeente Breda
Reactie plaatsen •