Doorbraak van duurzaamheid
“De gesprekken die ik nu tijdens COVID-19 heb zijn anders, niet alleen de gesprekken met mijn kinderen maar ook met leeftijdsgenoten”, begint Marc Witteveen van Cycle Data. “We praten meer over ‘groen’, over duurzaamheid, we waarderen gezondheid en welvarendheid anders dan voorheen. Waarschijnlijk door deze coronaperiode zijn mensen zich gaan beseffen dat wat vanzelfsprekend was niet vanzelfsprekend hoeft te zijn. Wat we vorig jaar nog als belangrijk zagen, is een jaar later veel minder belangrijk geworden.
“We werken meer thuis, uiteraard en als we toch gebruik moeten maken van het openbaar vervoer zijn we over het algemeen huiverig om het openbaar vervoer te gebruiken. Als het even kan dan liever op de fiets. Dit is nu een veilige, individuele manier van vervoer. Gelukkig maakt de e-bike grotere afstanden woon-werk verkeer eenvoudiger.
Er was al een groei in de hoeveelheid voertuigen op fietspaden, maar de coronacrisis heeft dit een extra stimulans gegeven. De toename van het aantal voertuigen op het fietspad heeft in de afgelopen jaren niet parallel gelopen met de ontwikkelingen en uitbreidingen van de fietspadeninfrastructuur. Het gevolg is dat veel fietspaden niet berekend zijn op drukke groepen. Dit brengt onveilige situaties met zich mee die Gemeenten graag willen oplossen.
Daarnaast zijn op de drukke momenten de lange opstoppingen van voertuigen wachtend voor een fietsstoplicht een doorn het in het oog en verhogen de onveiligheid.
Om veiligheid te garanderen is betrouwbare werkelijke data belangrijk. Wij hebben de Signum ontwikkeld om werkelijke nauwkeurige fietsdata te kunnen leveren zonder toepassing van algoritmen om te weten wat er daadwerkelijk op fietspaden gebeurd. Daarnaast hebben wij door de hoge nauwkeurigheid die wij met de Signum genereren onze investeringen naar voren gehaald om de Signum te kunnen koppelen met iVRI’s. Op deze manier kunnen de fietsstoplichten worden afgestemd op de doorstroming van voertuigen op fietspaden. Op dit moment loopt er een pilot iVRI in Utrecht”
“In 2021 zetten we in op het vergroten van onze naamsbekendheid. We willen dat alle mobiliteitsprofessionals ons weten te vinden als het gaat om betrouwbare werkelijke fietsteldata. We hebben ook geïnvesteerd in testunits, die klanten zoals gemeenten een dag of een week kunnen uitproberen om te zien wat we voor ze kunnen betekenen.”
“In 2030 fietsen en lopen we nog meer, in een prettige, veilige en groene omgeving. De groei van de hoeveelheid en diversiteit aan voertuigen op fietspaden zal toenemen echter verwacht ik dat de fietspaden een belangrijkere rol krijgen binnen de Nederlandse infrastructuur en de ontwikkelingen hieromtrent zullen meer parallel lopen met de behoeften. Om dit onderbouwd te kunnen doen blijft betrouwbare werkelijke fietsdata nodig die op een flexibele manier gegenereerd kunnen worden. Als je wilt dat mensen zich in een prettige omgeving bewegen, moet je wel weten waar die mensen zich bewegen.”
Meer informatie
Cycle Data
www.cycledata.nl
Reactie plaatsen •