De toekomst is elektrisch
“2020 is niet te vergelijken met andere jaren”, begint Paul Bliek van ZF Services Nederland. En nee, dan heeft hij het niet direct over de coronapandemie. “We zien een enorme verschuiving naar e-mobility, kijk maar naar de OV bus-sector, waar de transitie naar elektrisch vervoer duidelijk zichtbaar is en alleen maar zichtbaarder zal worden. ZF steekt dan ook veel tijd en middelen in het faciliteren van deze transitie.”
“ZF levert bijvoorbeeld een compleet geïntegreerd systeem met een aandrijfas of een centraalmotor, die busfabrikanten kunnen inzetten om hun portfolio te elektrificeren en een OV bedrijf met een emissievrije busvloot kan rijden . En in de nabije toekomst volgt ook de distributiesector, dus ook voor vrachtwagens.”, vertelt Bliek.
Bliek ziet 2021 met vertrouwen tegemoet. “We maken als ZF ook producten voor lichte bedrijfsauto’s en voor diverse voertuigconcepten maken we al componenten voor de elektrische aandrijving. Denk aan complete as-systemen met elektromotoren op de vooras en achteras . Ik verwacht dat OV bussen op termijn allemaal volledig elektrisch zullen zijn en vrachtwagens zullen rijden op waterstof. Voor beide uitgangspunten leveren we componenten tot complete modules voor vrachtwagen- en busproducenten. Dat maken we niet allemaal in Nederland, ZF in Nederland is meer een verkoop- en servicelocatie in Delfgauw. We leveren onderdelen en repareren transmissies of assen wel in eigen werkplaats. En ook voorzien we een aantal Nederlandse voertuigfabrikanten voor eerste montage producten, met name versnellingsbakken. Omdat we een wereldwijd concern zijn, weten we ook precies wat er op wereldniveau gebeurt. We zijn steeds meer een systeemleverancier, die verschuiving is duidelijk zichtbaar, van het leveren van transmissies naar complete systemen inclusief alle software.”
Maar ZF wil méér zijn dan alleen leverancier van assen, versnellingsbakken en tandwielen. “Onze visie is om een wereld te realiseren zonder ongevallen en zonder uitstoot: zero accidents en zero emission zijn onze uitgangspunten. Belangrijk streven daarbij is daarnaast dat dit toegepast wordt in voertuigen die voor iedereen beschikbaar, bereikbaar en comfortabel zijn, die overal toegepast kunnen worden. Zo werken we aan een schonere en veiligere wereld, die toegankelijk is voor iedereen.
ZF zit dan ook zeker niet stil. “Om onze doelstellingen te behalen op het gebied van veiligheid, klimaat en technologie investeren we elk jaar flink in research en development. Om een idee te geven, hier investeren we jaarlijks circa 6 procent van onze omzet in, ook in crisistijd. In 2019 bedroeg de omzet van het concern circa 36 miljard euro. Als technologieconcern is dat voor ZF dan ook essentieel, om te investeren in nieuwe technieken en nieuwe technologie.”
De investeringen van ZF leveren ook concreet, tastbaar resultaat op. “Vorig jaar hebben we de zogenoemde ‘flying carpet 2.0’ gepresenteerd. Dit is een ontwikkelingsproject in de vorm van een multi-purpose vehicle (mpv), die volledig autonoom kan rijden. Het unieke daaraan is dat de auto niet alleen autonoom rijdt, maar ook op zo’n manier dat de inzittenden niet wagenziek worden.”, zegt Bliek. Wagenziekte is volgens hem een probleem bij autonome voertuigen. “Als bestuurder in een traditionele auto kun je anticiperen op bewegingen van het voertuig, in een zelfrijdende auto is dat totaal anders. Autonome voertuigen gaan vaak heel rigoureus om met de informatie die ze binnenhalen, zonder rekening te houden met de humane factoren. De flying carpet 2.0 doet dat wel. Onze systemen kunnen geïntegreerd en gecombineerd worden in het voertuig om zodoende de inzittenden comfortabel te vervoeren.”
Over ZF
ZF is in 1915 opgericht met als hoofddoel het produceren van tandwielen voor de Zeppelin. Omdat er in die tijd voor luchtschepen niet de juiste tandwielen beschikbaar waren, besloot Graf Ferdinand von Zeppelin de productie hiervan in eigen hand te nemen, met als resultaat ZF, Zahnradfabrik Friedichshafen, naar de plaats waar de allereerste fabriek gevestigd werd. Sinds 1952 is ZF ook gevestigd in Nederland. Sinds de jaren ’20 is het bedrijf zich gaan toeleggen op aandrijvingen en alles wat daarvoor nodig is en sindsdien is ZF toeleverancier voor de voertuigindustrie. Wereldwijd heeft het bedrijf inmiddels 160 duizend werknemers en wordt in ca. 250 productielocaties gefabriceerd.
De Zeppelin lijkt een reliek uit een ver verleden, maar sinds eind jaren ‘90 worden er weer Zeppelins gebouwd en vliegen deze onder andere rondom de Bodensee vlakbij Friedichshafen . Deze moderne Zeppelin heeft 1/3 van de lengte van de oorspronkelijke 245 meter lange Zeppelin en is nu gevuld met helium in plaats van het licht ontvlambare waterstof.
Reactie plaatsen •