Barry Ubbels: MKBA-uitkomsten als input voor besluitvorming
“Ik probeer mijn collega’s binnen de gemeente te informeren over MKBA, door regelmatig ervaringen te delen en de laatste kennis over nieuwe inzichten en richtlijnen te delen. Zo hebben we recent het CPB uitgenodigd om uitleg te geven over nieuwe kennis over de effecten van ondertunneling (in Maastricht) op de woningmarkt. Interessante informatie, ook voor Amsterdam.
Naast ‘ambassadeur’ ben ik vaak als projectleider betrokken bij MKBA’s van complexe stedelijke infrastructuurvraagstukken, zoals die voor een ‘Sprong over het IJ’ voor fietsers en voetgangers. Hier is veel discussie geweest over de MKBA en het aspect van sociale veiligheid, en is er naast de MKBA een kwalitatieve sessie gehouden over verschillende brug- en tunnelvarianten.
Ik constateer een sterke wens om effecten op de leefomgeving beter te meten van maatregelen in de stedelijke openbare ruimte, zoals effecten ervan op fietsen en lopen. Dit kan nog beter in de huidige MKBA methodiek. Daarnaast zijn verkeersmodellen van belang als input voor de MKBA.
Een voorbeeld is het inzicht dat fietsers niet per se gebaat zijn bij kortere fietsroutes, maar vooral bij aantrekkelijke routes. Daar moet je dus eigenlijk rekening mee houden in je berekeningen. Ook kijken we naar regionale effecten en hebben daarover nauw contact met de vervoerregio Amsterdam. Denk aan de toevoer van bijvoorbeeld nieuwe snelfietsroutes en hoe je die opvangt in de stad. Zo kom je op het berekenen van netwerkeffecten.
Ten slotte willen we meer leren van effecten na maatregelen, die ook gebruikt kunnen worden om MKBA besluitvorming te verbeteren. Bijvoorbeeld de effecten van de Noord/Zuidlijn.”
Auteur: Barry Ubbels
Barry Ubbels, senior onderzoeker mobiliteit, gemeente Amsterdam
Reactie plaatsen •