‘We willen onze MKI-score flink verlagen’

dinsdag 14 januari 2025

Easypath is toonaangevend in duurzame, modulaire fietspaden die gemaakt worden met prefab betonnen elementen. Het bedrijf is nu de samenwerking aangegaan met Smart Circular Products (SCP), een fabriek in Zaandam. SCP heeft al meer dan 25 jaar ervaring met het recyclen van beton uit slooppuin. Bovendien gebruikt Easypath sinds kort een elektrische shovel voor het aanleggen van de betonelementen, waardoor er vrijwel geen stikstofuitstoot meer is. “Zo zijn we nog duurzamer bezig”, aldus directeur Jim Brouwer.

“Ons product is eigenlijk al uiterst duurzaam als je kijkt naar andere soorten verhardingen. Beton gaat wel zo’n 100 jaar mee”, vertelt Brouwer. “We zijn erg blij dat we nu een partner hebben gevonden die vanaf januari beton voor ons kan produceren dat voor 100 procent uit gerecyclede materialen bestaat”, gaat hij verder. SCP brengt het beton uit het slooppuin weer terug naar de grondstoffen zand, grind en cement. Vervolgens maakt het bedrijf hier weer nieuw beton van. “Dit is een stuk duurzamer, en de kwaliteit is hetzelfde. Hierdoor hebben we minder primaire grondstoffen nodig én verlagen we de CO2-uitstoot met maar liefst 90 procent. Onze MKI-score komt dan misschien wel uit op de helft of nog lager.” De MKI-score is de ‘milieukostenindicator’, een cijfer dat alle relevante milieueffecten van een product samen in één enkele score weergeeft. 

De toekomst

Volgens Brouwer heeft duurzaamheid de toekomst. Steeds meer natuurterreinen worden opgeofferd om zand en grind te winnen. “We moeten er eigenlijk vanaf om steeds maar nieuwe grondstoffen uit de natuur te halen. Nu is beton van slooppuin wel opnieuw te gebruiken – vaak wordt dit onder wegen of fietspaden gebruikt als funderingslaag. Maar dit materiaal is eigenlijk veel te kostbaar om onder het asfalt te stoppen. Het is veel beter om het weer te recyclen en er nieuw beton van te maken. Samen met SCP maken we hier dus een enorme sprong mee”, aldus Brouwer.

“Beton van de sloop wordt geld waard”, gaat hij verder. “De fabriek heeft namelijk nu al een tekort om te kunnen recyclen.” Daarom roept Easypath gemeenten op om – nu en in de toekomst – een fietspad van beton bij hen ‘in te leveren’. “Deze ‘oude’ fietspaden hebben we hard nodig, want hier kunnen we dan weer nieuwe modulaire elementen van maken. 

Een bijkomend voordeel is dat dit een kostenbesparing geeft.” Tussen de nieuwe elementen zit een kunststof koppelstrip. “Die kan eventueel door de shredder en dan wordt er weer een nieuwe koppelstrip van gemaakt. Dus ook die is te recyclen.”

Legoblokjes

Wat nieuw is, is dat de betonnen elementen nu ook rondom kunnen worden gekoppeld, in plaats van alleen in de lengte. “Het zijn een soort Legoblokjes, waar je eindeloos mee kunt leggen totdat je de juiste breedte en lengte hebt. En als je ze aan de andere kant van het dorp of de stad wilt hebben, dan pak je ze op en leg je ze daar neer”, legt Brouwer uit. “Dat is erg gericht op de toekomst.” 

Volledig elektrisch

In de tweede helft van dit jaar is Easypath bovendien bij een paar projecten begonnen met het volledig elektrisch aanleggen van de elementen. Zo is in de gemeente Castricum een aantal fietspaden breder gemaakt vanwege de toename van onder meer elektrische fietsen, fatbikes en bakfietsen. De gemeente gaf aan dat zij streefde naar zo duurzaam mogelijk werken en had als eis bij de aanleg om emissievrij te bouwen, met toepassing van eerlijke materialen. Met een elektrische shovel is eerst de ondergrond geëgaliseerd, en daarna zijn de elementen gelegd – dit betekende een uitstoot van 0 procent. “Daarom zijn we op dit moment druk bezig om ons product toe te passen in Natura 2000-gebieden, omdat er geen uitstoot is”, aldus Brouwer. Het grondwerk dat gedaan moet worden is minimaal: “We leggen de elementen op de bestaande fundatielaag of eventueel met 10 cm zand eronder. Het werk kan dus met hele lichte graafmachines worden uitgevoerd.”

Veiligheid

Een andere trend die Brouwer ziet, is de vergrijzing. Steeds meer mensen hebben een elektrische fiets: denk aan e-bikes, fatbikes en elektrische bakfietsen. Zo ongeveer de helft van de fietsongevallen gebeurt eenzijdig – dit betekent dat er geen andere bestuurder bij is betrokken. Volgens de Fietsersbond komt dit voor het grootste deel door het aanrijden tegen trottoirbanden en door sleuven en scheuren in het asfalt. “Veel ouderen hebben dan moeite om met de fiets overeind te blijven. Er is veel winst te halen door de fietsinfrastructuur te verbeteren. We werken dus hard aan het veiliger maken van fietspaden om zo het aantal fietsongevallen flink terug te brengen. Zo kunnen we het verschil maken en hiermee een duurzamere en betere leefomgeving te creëren”, besluit hij.

mail_outline

Aanmelden voor de nieuwsbrief