Nieuwe benadering voor multimodale wegencategorisering

maandag 14 oktober 2024

Tijdens het Nationaal Verkeerskundecongres introduceert Royal HaskoningDHV een innovatieve benadering voor multimodale wegencategorisering, die aansluit bij de principes van Duurzaam Veilig. Deze benadering erkent de diversiteit van moderne vervoerswijzen en streeft naar een veilig en efficiënt mobiliteitssysteem. In een tijd waarin mobiliteit steeds complexer wordt door de opkomst van nieuwe vervoersmiddelen zoals e-bikes, speed pedelecs en licht elektrische voertuigen, is het essentieel om verkeersveiligheid en efficiëntie te waarborgen. De traditionele methoden schieten tekort in het omgaan met deze diversiteit, wat leidt tot verhoogde risico’s. Daarom is een herziening van de huidige benadering noodzakelijk.

Aanleiding en uitdagingen

Traditionele wegencategorisering richtte zich voornamelijk op gemotoriseerd verkeer, met als doel snelle en efficiënte doorstroming. Echter, de toenemende diversiteit aan vervoerswijzen, zoals e-bikes, speed pedelecs en licht elektrische voertuigen, vraagt om een herziening van deze benadering. De huidige praktijk toont aan dat het mengen van verschillende typen verkeer in een beperkte ruimte leidt tot verhoogde verkeersveiligheidsrisico’s. Dit vraagt om een benadering die rekening houdt met de verschillende snelheden, massa’s en kwetsbaarheden van de diverse verkeersdeelnemers.

Jos Hengelveld

Nieuwe benadering

De nieuwe benadering van Royal HaskoningDHV omvat drie niveaus: netwerkniveau, trajectniveau en inrichtingsniveau. Op netwerkniveau wordt een multimodale analyse uitgevoerd om de functies van verschillende schakels in het mobiliteitsnetwerk te bepalen. Hierbij wordt het STOMP-principe (Stappen, Trappen, OV, Maas en privéauto) geïntegreerd, waarbij de voetganger als uitgangspunt dient.

Op trajectniveau wordt bepaald welke modaliteiten gebruik maken van dezelfde trajecten en waar ze elkaar kruisen. Dit vraagt om beleidsmatige keuzes die vaak breken met de norm, zoals het prioriteren van kwetsbare verkeersdeelnemers. Hier zou de balans van vorm-functie-gebruik niet per wegcategorie moeten gelden, maar per type vervoerswijze. Cruciaal voor een toekomstvast netwerk is het streven naar gepast gedrag van weggebruikers op alle vervoerwijzen. Een voetganger, fietser, e-bike- of fatbike-gebruiker zou ook uit de infrastructuur moeten kunnen lezen welk gedrag van hem verwacht wordt.

Op inrichtingsniveau worden fysieke ruimten ingevuld op basis van de prioriteiten en functies die op netwerkniveau en trajectniveau zijn vastgesteld. Hierbij wordt rekening gehouden met passende snelheidslimieten en de competenties van verkeersdeelnemers. Het doel is om een herkenbare en voorspelbare verkeersomgeving te creëren die bijdraagt aan de verkeersveiligheid van alle weggebruikers.

Xavier Boonman

Conclusie en aanbevelingen

De nieuwe benadering van Royal HaskoningDHV voor multimodale wegencategorisering biedt een duurzaam en veilig mobiliteitssysteem dat rekening houdt met de diversiteit van moderne vervoerswijzen. Aanbevelingen zijn onder andere: voer een grondige multimodale netwerkanalyse uit, prioriteer modaliteiten op netwerk- en trajectniveau, zorg voor een eenduidige en herkenbare weginrichting, besteed extra aandacht aan conflictsituaties, en stel veilige snelheidslimieten vast. Door deze aanbevelingen te volgen, kunnen wegbeheerders bijdragen aan een veiliger, efficiënter en duurzamer mobiliteitssysteem dat is afgestemd op de behoeften van alle verkeersdeelnemers.

Meer weten?

Meer weten? Ontmoet ons tijdens het Nationaal Verkeerskundecongres of neem contact op met jos.hengeveld@rhdhv.com en xavier.boonman@rhdhv.com.

mail_outline

Aanmelden voor de nieuwsbrief