Minister Barry Madlener van Infrastructuur en Waterstaat onderzoekt de mogelijkheid om op vier snelwegtrajecten de maximumsnelheid overdag te verhogen naar 130 kilometer per uur. Het betreft de A6 tussen Lelystad Noord en de Ketelbrug, de A7 op de Afsluitdijk, de A7 tussen Zuidbroek en de Duitse grens, en de A37 tussen Holsloot en Zwartemeer. In totaal gaat het om 133 kilometer snelweg, gemeten in beide rijrichtingen. De minister benadrukt dat een verhoging van de maximumsnelheid op alle snelwegen "niet realistisch" is.
Vier trajecten kansrijk voor '130 kilometer per uur'
Foto: Shutterstock
In een brief aan de Tweede Kamer stelt minister Barry Madlener dat vier snelwegtrajecten 'kansrijk' zijn voor een verhoging van de maximumsnelheid naar 130 kilometer per uur. Het kabinet had in het regeerakkoord beloofd om de hogere snelheid "daar waar het kan" terug te brengen.
Verkennend onderzoek
Voordat een besluit wordt genomen, laat Madlener een verkennend onderzoek uitvoeren naar de stikstofneerslag op beschermde natuur. Hij verwacht begin volgend jaar hierover een beslissing te kunnen nemen. Het gaat om 133 kilometer snelweg, waarbij elke rijrichting apart wordt meegerekend. Op de 25 kilometer van de Afsluitdijk zou een snelheidsverhoging automobilisten zo’n 3,5 minuut besparen.
Daar waar het kan
Sinds 2020 geldt overdag een snelheidslimiet van 100 kilometer per uur, om de stikstofuitstoot te beperken. De coalitiepartijen PVV, VVD, NSC en BBB willen de snelheidslimiet 'daar waar dat kan' weer verhogen. Toch erkent het kabinet dat een algehele verhoging naar 130 kilometer per uur 'niet realistisch' is, vanwege de stikstofuitstoot. Een grootschalige aanpak zou jaren duren, aldus Madlener, die daarom kiest voor een gefaseerde aanpak.