Eric de Vries: Whisstones langs de weg reduceren decibels
'In plaats van het lawaai te absorberen, buigt de diffractor het verkeerslawaai af in een opwaartse richting. Door deze afbuiging wordt de hinder in de naaste omgeving van de weg aanzienlijk verminderd.
Daarnaast kan de diffractor samengaan met, en dus een aanvulling zijn op bestaande geluidsreducerende maatregelen zoals stille wegdekken en geluidsschermen.
Uit testen lijkt de diffractor vrijwel onderhoudsvrij te zijn. In samenwerking met de provincies Gelderland, Utrecht en Overijssel hebben we al verschillende praktijkproeven kunnen houden op het onderliggend wegennet, waarbij we de werking hebben aangetoond en een geluidsreductie hebben gerealiseerd van rond de 2,5 dB.
Klik hier voor de resultaten van een proef in Hummelo
Klik hier voor de resultaten van een proef in Soesterberg
Op basis van alle meetresultaten tot nu toe hebben we de ‘Whisstone’ verder ontwikkeld waarbij we de akoestische performance en de robuustheid hebben geoptimaliseerd. Wij achten een geluidsreductie van meer dan 3dB dan ook mogelijk. Op het hoofdwegennet wordt de diffractor binnenkort ook getest.'
.
Eric de Vries, CEO 4 Silence BV, spin-off van Universiteit Twente
Reactie plaatsen •