De visie van politici
Jan Nagengast (CDA), wethouder Verkeer en Vervoer, gemeente Alkmaar:
Doorstroming
‘Gemeente Alkmaar kent een ‘intelligente ring’ met afstemming tussen verschillende systemen die het verkeer regelen, monitoren en informeren. Het Alkmaars Regelsysteem (HARS) houdt op de ring de verkeersafwikkeling in de gaten en stuurt zowel DRIPs (boven de ring Alkmaar) en VRI’s aan. Binnen HARS werken Rijkswaterstaat, provincie Noord-Holland en gemeente Alkmaar nauw samen om – door efficiënt gebruik van ruimte en middelen – winst te boeken voor water- en wegverkeer. HARS stuurt op basis van regelscenario’s. Het komt er op neer dat HARS informatie krijgt van bruggen, monitoringspunten en verkeerslichten dat vervolgens in een verkeersmodel wordt gestopt. Dit verkeersmodel voorspelt hoe het verkeer zich de komende minuten gaat gedragen. Deze gegevens worden vergeleken met een gewenste situatie. Komt dit niet overeen, dan volgen er maatregelen. Bijvoorbeeld het veranderen van het VRI-programma, het verschijnen van een tekst op de DRIPs of er wordt een ander regelkader gekozen. Dit geldt ook voor brugopeningen. Doorstroming op de weg en het water blijft het belangrijkste doel. Het wegverkeer wordt door de DRIPs geïnformeerd over een brugopening, maar mag nog steeds zijn eigen route kiezen. Bij verkeerslichten in de directe omgeving van de bruggen wordt het verkeer naar de brug toe wel tegen gehouden. Het scheepvaartverkeer merkt hier weinig van. Op deze manier waarborgen we in Alkmaar een goede afwikkeling van weg- en waterverkeer.’
Jeannette Baljeu (VVD), wethouder Haven, verkeer en regionale economie, gemeente Rotterdam:
Optimaal benutten
‘Verkeer en water; het komt niet vaak in mensen op om die bij elkaar te noemen. Gelukkig worden de twee begrippen steeds meer wel met elkaar verbonden. Immers het gebruik van water als (water)weg is voor de logistiek en transportsector geen onbekende. Binnenvaart is zo oud als de handelsgeschiedenis en groot transport is onze nationale trots, de Rotterdamse haven. We benutten het water echter nog niet optimaal.
De drukte op de weg wordt steeds meer een belasting voor onze economie en een bedreiging voor Nederland als distributieland. Helaas hebben we op de weg nog niet de oplossingen gevonden om filevorming te voorkomen. Een oplossingsrichting is spreiding. Alle transportmogelijkheden benutten dus weg, rails, lucht én water. Binnenstedelijk en regionaal pleit ik voor een netwerk van waterbussen voor personenvervoer om een snel alternatief te bieden voor de auto. Een goed voorbeeld hiervan is te vinden in Hamburg. Maar ook het goederentransport zal water weer als alternatief moeten ‘herontdekken’. Verkeerskundigen moeten dus steeds meer water als transportroute meenemen in hun integrale verkeersplannen. En de politiek moet de blik verruimen naar de toekomst. Over de huidige hoge kosten van watertransport heen kijken naar de verlichting van de maatschappelijke kosten van files op de weg.’
Auteur: Joske van Lith
Reactie plaatsen •