Containervervoer over water is onmisbaar in duurzame logistiek
BTT Multimodal opereert vanuit zes multimodale spoor-water-weg- terminals, inland en deapsee. De onderneming verzorgt zo dagelijks het transport van grote hoeveelheden containers per binnenvaartschip van en naar de zeehavens in Rotterdam en Antwerpen, dan wel per spoor naar het Europese binnenland tot aan China. “We bestaan dit jaar 25 jaar”, vertelt directeur Wil Versteijnen. “Onze eerste terminal was in Tilburg. Toen was binnenlands scheepscontainervervoer nog niet zo vanzelfsprekend, veel meer logistiek ging nog over de weg.”
Ook Versteijnen ziet en begrijpt dat wegverkeer ontmoedigd wordt. “Drie rijstroken erbij leggen, lost niks op. Containerlogistiek kan een belangrijke bijdrage leveren in het verduurzamen van de keten. Multimodale inland-terminals zijn daarin een lokale kracht, waar containers verladen kunnen worden op het spoor en desnoods op vrachtwagens.”
“De uitstoot per ton vervoerde goederen is bij scheepcontainers vele malen minder dan bij vervoer over de weg”, stelt Versteijnen. Dat imago heeft de scheepvracht nou niet direct, weet ook de directeur. “Maar op containerschepen kun je ontzettend veel vervoeren. En we verduurzamen ook flink. Steeds vaker krijgen we ook de vraag wat we aan verduurzaming doen. Binnen de scheepsvaart zie je de toepassing van hybride scheepsmotoren met aggregaten, aan de terminalkant neemt de elektrificatie toe. Zo hebben we nu een van onze terminals volledig elektrisch ontsloten, dus ook met elektrische locomotieven in plaats van ‘diesellocs’.”
De scheepsketen wordt dus steeds groener, maar er is nog een lange weg te gaan, erkent Versteijnen. “Een probleem daarbij is de lange levenscyclus van schepen. Schepen worden ingedeeld in klassen per grootte. Je wil naar klasse 4 en 5 schepen op de vaarwegen. Maar anders dan een personenauto gaat een beetje schip zomaar 60 tot 70 jaar mee. Dus je ziet veel schippers nog op een klasse 2 schip varen, en dat blijven ze ook het liefst doen tot hun pensioen. Dan wordt het schip verschroot. Tegelijkertijd heeft de binnenvaartschipperij de afgelopen tien jaar een grote professionaliseringsslag gemaakt, met 24-uurs-logistiek, schepen die in corridorverband varen, en meer.”
Beter benutten van de waterruimte
Een uitdaging voor de scheepvaart is het beter benutten van beschikbare ruimte op het water. “Daar zit nog wel lucht in, maar wetgeving zit vaak nog in de weg.” Neem het Wilhelminakanaal; een lang dossier. 20 jaar geleden is men begonnen met verbreden. Twee sluizen zouden worden vervangen door één grote sluis. Maar door een fout is dat project niet afgemaakt, omdat men bang was voor verdroging van de grond. De derde sluis is later wel afgemaakt, met de toezegging om de oude sluis alsnog te vervangen.
Klasse 4 schepen
We hebben in simulaties samen met marine-instituut MARIN aangetoond dat we met klasse 4 schepen door dit kanaal kunnen varen, maar de huidige wetgeving staat klasse 2 toe. We hebben daarmee aangetoond het kanaal beter en efficiënter te kunnen benutten, maar nu moet Rijkswaterstaat nog afstand durven doen van verouderde wetgeving. Zolang we vasthouden aan oude ‘vaarboeken’ komen we niet verder. De regels stammen nog van 25 jaar geleden, terwijl de markt niet heeft stilgezeten.”
Foto: Shutterstock
Reactie plaatsen •