Arjan van Vliet: Zelfrijdende auto's, wat doen we met de bestuurder?
'Deze proeven zijn belangrijk en noodzakelijk omdat het zelfrijdende voertuig veel meer een hard-core elektronica-product is dan een automotive-product. Toelatingseisen voor dit soort onderdelen zijn volop in ontwikkeling. Ook volgt regelgeving over hoe deze voertuigen veilig interacteren met het overige verkeer.
En hoe gaat de bestuurder ermee om? Wereldwijd is er sprake van 5 niveaus van ‘zelfrijden’. Bij de eerste drie niveaus zit de bestuurder nog letterlijk, dan wel figuurlijk ‘aan het stuur’. Bij de niveaus 4 en 5 is dat niet meer per se het geval.
Vanwege de vele geïntegreerde innovaties en complexheid van dit soort voertuigen werken we samen met andere partijen. Zo ondersteunt TNO met cybersecurity-aspecten, kijkt SWOV naar de inpassing op de weg, evenals de wegbeheerders, waaronder Rijkswaterstaat.
We zijn blij met deze partners, want de ervaring leert intussen dat bestuurders die te weinig aandacht bij de rijtaak nodig hebben al snel andere activiteiten gaan ondernemen. Om verkeersveiligheidsredenen wordt daarom al geopperd om niveau 3 maar over te slaan en de bestuurder de vrijheid te geven om echt iets anders te gaan doen.’
Arjan van Vliet, senior adviseur bij RDW
Reactie plaatsen •