… Ook buiten bebouwde kom
Toen een jaar of dertig terug gesprekken over duurzaam veilig werden gevoerd, was de maximum snelheid 80km/u, maar meestal werd er harder gereden. Erftoegangswegen buiten bebouwde kom zouden vanuit verkeersveiligheid een limiet van 40km/u moeten krijgen, maar dat werd niet haalbaar geacht. Het werd 60km/u. Wel veiliger maar niet veilig. Later stelt SWOV vast dat 60 km/u geen veilige snelheid is in ‘Door met duurzaam veilig’
Door Adriaan Walraad
Verkeer naar plattelandswegen geduwd
Stroomwegen gaan overdag van 130 naar 100km/u, waardoor provinciale wegen aantrekkelijker worden in de routekeuze. En inmiddels gaan de nodige provinciale gebiedsontsluitingswegen van 80 naar 60km/u. Op kruispunten gaat de snelheid eruit door rotondes. De erftoegangswegen buiten bebouwde kom- de 60km/u plattelandswegen- worden aantrekkelijker, juist voor automobilisten die van lekker doorrijden houden. Maar laten dat nou ook de wegen zijn waar ook recreatieve fietsers en scholieren rijden….
Twee lessen voor buiten bebouwde kom
De eerste: zoals de opbouw van het wegennet binnen bebouwde kom een aandachtspunt is bij 30km/u als de norm en introductie van de GOW30, zo is ook de opbouw van het wegennet buiten de bebouwde kom. Zoals woonstraten 30km/u binnen de kom niet toegerust zijn voor veel verkeer, zo zijn ook de smalle 60km/u plattelandsweggetjes en dijkwegen niet geschikt voor veel verkeer.
De tweede: eerder betoogde ik dat 30km/u binnen de te snel is op sommige plekken: scholen, winkelcentra, speelplekken en parken. Daar is herwaardering van het erf is daar node gewenst, met een snelheid van 15km/u. Misschien vallen er bij 30km/u normaliter geen doden, maar slachtoffers blijven goed mogelijk bij 30km/u. Op een zelfde manier moeten we buiten bebouwde kom naar een categorie onder de 60km/u. Sluipverkeer met snelheden van 60km/u of hoger is niet veilig te combineren met fietsers en voetgangers. Zwaar verkeer en landbouwverkeer combineert al zeker niet op smalle plattelandswegen.
Niet alleen snelheid maar ook voldoende ruimte
Fietsstraten 30km/u buiten bebouwde kom zijn hard nodig op schoolroutes en recreatieve routes. De discussie over plattelandswegen gaat niet alleen over snelheid maar ook over ruimte. Inhalen zou alleen toegestaan moeten zijn met een afstand van tenminste 1,5meter. Als die ruimte er niet is, dan niet inhalen. Ik noem dat maar even ‘te gast’. En daar blijkt de meerwaarde van de fietsstraat: 30 km/u en gemotoriseerd verkeer ‘te gast’ - zijnde op minstens 1,5meter afstand. zowel binnen als buiten de bebouwde kom.
Leg de fietsstraat juridisch vast
Rest de dringende oproep aan het Ministerie van I en W om -zowel de 30km/u als de minimale 1,5 meter afstand- vast te leggen in de wet- en regelgeving. Nu is de fietsstraat beperkt tot iets in de hoofden van weldenkende mensen, juridisch bestaat de fietsstraat nog niet. En als we vervolgens daarvoor ook nog SPV subsidie mogen inzetten…
Als fietser valt het me inderdaad op hoe gevaarlijk de Nederlandse wegen zonder afzonderlijk fietspad voor fietsers zijn buiten bebouwde kom. In België hebben die vaak een max. snelheid van 50 km/u, op doorgaande wegen is het in Vlaanderen 70 km/u, wat ook een stuk veiliger is dan 80. Nederlandse automobilisten remmen weinig af en houden veel te weinig afstand. In die zin is het in Vlaanderen buiten bebouwde kom veiliger fietsen dan in Nederland. Tijd dat er iets aan gebeurt! Dirk Dedoncker - A2Bmobility BV
Ingediend door Dirk Dedoncker op do, 28/07/2022 - 12:25
Ik vind dat landbouwverkeer trekkers en tractoren niet sneller mogen rijden dan 25 km per uur dat was in het verleden zo maar blijkt sinds twee drie jaar veranderd te zijn naar 40 km lobby van LTO en Cumula schandalig dit kan niet op erftoegangswegen
Ingediend door Gth op do, 18/01/2024 - 16:02
Reactie plaatsen •