Hoewel we steeds meer telgegevens over fietsstromen vergaren, hebben we eigenlijk nog te weinig informatie over wat zich nou exact afspeelt op het fietspad. Waarom weten we zoveel over I/C verhoudingen, filevorming, weefbewegingen bij auto’s, maar hebben we geen kengetallen op dit gebied bij fietsverkeer?
Drukte op het fietspad
De behoefte om met name de ‘drukte’ op het fietspad te kwantificeren is urgenter dan ooit. Het mag duidelijk zijn dat de breedte en de hoeveelheid fietsverkeer op het fietspad wel degelijk een bepaalde invloed hebben op het gebruik ervan en op de verkeersveiligheid.
De diversiteit op de fietspaden is de laatste jaren veranderd en toegenomen. Fatbikes, cargobikes, bakfietsen, e-bikes zijn daar voorbeelden van. Vrijwel de meeste infrastructuur voor de fiets is daarentegen nog gebaseerd op alleen de reguliere (analoge) fiets. Hierdoor zijn de fietspaden vaak te smal, met te krappe boogstralen en zijn oversteeklocaties vaak gevaarlijk.
Meer onderzoek nodig
De richtlijnen voor fietspaden zijn weliswaar geactualiseerd, maar kennelijk is dit nog niet genoeg om betere en duurzame fietspaden te ontwikkelen. Het type fiets en de ‘drukte’ op het fietspad zijn dus medebepalend voor het fietsgebruik op de fietspaden en het functioneren ervan. Er is daarom meer onderzoek nodig naar wat zich afspeelt op de fietspaden en wat we hieruit kunnen leren voor toekomstig fietsgebruik.
De diversiteit op onze fietspaden is zodanig, dat deze meer zou moeten worden geïntegreerd in nieuw fietsbeleid en het ontwerp. Daarbij zullen fietspaden in binnensteden in gebruik en diversiteit wel eens beduidend anders kunnen zijn dan fietspaden tussen de dorpen in landelijk gebied. Door hier meer inzicht in te verkrijgen, kunnen andere keuzes worden gemaakt die een beter fietsnetwerk voor stad en ommeland opleveren.
Kortom, laten we meer onderzoek doen naar het verkeer op de fietspaden en kijken hoever we komen met het bepalen van I/C waarden voor fietspaden om het fietsgebruik te behouden, te stimuleren en vooral veilig te houden.