Veiligheid in 2022: Van privacy tot e-bikes
Trajan houdt zich als onderzoeksbureau voor verkeersonderzoek onder meer bezig met het verwerven en analyseren van data op het gebied van mobiliteit. Dat Jacob de Vries, oprichter en directeur van het bedrijf op dat vlak veranderingen ziet, is niet meer dan logisch. “Op het gebied van dataverzameling krijgen we steeds meer te maken met privacyrestricties”, aldus De Vries. “Met betrekking tot het verkeer zelf zie ik een uitdaging in hoe om te gaan met e-bikes.”
Door: Joris Kaper
Data die verworven wordt voor parkeer-, verkeer- en fietsonderzoek, is inmiddels niet zondermeer te gebruiken. Terwijl er steeds meer informatie beschikbaar komt, is ook de regelgeving aangescherpt op het gebied van privacy. De Vries: “hoe je met data omgaat is tegenwoordig enorm belangrijk. Het gaat meer om de vraag of data naar een persoon te herleiden is. Dan gaat het niet alleen om de verzamelde data zelf, maar ook om de verrijking van die data.”
”Juist op dat vlak gaat het vaak mis. Neem postcodes. We rapporteren regelmatig over bepaalde postcodegebieden. Maar soms is iemand dan te identificeren (bijvoorbeeld in landelijk gebied) en daar gaat het uiteindelijk om. De afweging tussen privacyschending (bijvoorbeeld het verzamelen van kentekens) tegenover het publiek belang (zoals bijvoorbeeld het inzichtelijk maken van de herkomst van parkeerders) blijft belangrijk. Alleen merken we dat die afweging vaak bij ons wordt neergelegd, terwijl de opdrachtgever die feitelijk zou moeten maken. Gelukkig zien we ook een kentering hierin, al verwacht ik dat we wel een aantal rechtszaken tussen de Autoriteit Persoonsgegevens en gemeentes verder zijn voordat dat besef helemaal is doorgedrongen.”
E-bikes en veiligheid
Door het doen van verkeersonderzoek vallen bij Trajan ook andere trends op het gebied van mobiliteit op. De Vries: “Sommige trends uit het buitenland zetten in Nederland niet echt door, zoals bijvoorbeeld de e-step. Terwijl dat wel potentie heeft. Maar vrijwel iedereen heeft hier een fiets. De enige potentiële doelgroepen hiervoor zijn toeristen of mensen die met het OV reizen en de e-step voor de last mile willen gebruiken.”
Daarentegen is de opkomst van e-bikes het afgelopen jaar behoorlijk versneld. De Vries: “Daarmee komt ook een nieuw vraagstuk ter sprake: de veiligheid. Fietspaden in Nederland zijn al druk, maar nu is er een steeds groter wordende groep die ook harder rijdt dan de gemiddelde fietser. Veel e-bikes rijden weliswaar niet harder dan 25 kilometer per uur, maar ze zijn een stuk zwaarder. Bij een eventuele aanrijding kan de klap dan toch behoorlijk groot zijn.”
”Ik verwacht komend jaar dat de veiligheid met betrekking tot e-bikes meer ter sprake zal komen en dat men meer maatregelen zal treffen. Wellicht dat de e-bikes van het fietspad af moeten of dat er speciale lanen komen. Dat is misschien wel een noodzakelijkheid. De urgentie begint gelukkig langzaam door te dringen bij beleidsmakers en dat is een eerste goede stap.”
Reactie plaatsen •