Snelfietsroutes in Duitsland: Um die Ecke gehen, maar toch heel anders…
Wie had dat gedacht… Ik studeerde lang geleden Stadtplanung aan de TU Aken en nu werk ik sinds een paar jaar regelmatig bij onze oosterburen. Ik krijg, omdat ik het land, de taal en de cultuur een beetje ken én fietsexpert ben, vaak uitnodigingen voor presentaties over hoe we als Nederlanders ‘dat fietsen toch voor elkaar hebben gekregen’. Met SOAB krijgen we er steeds meer (snel)fietsprojecten, en vanuit de NHTV-help ik als ‘Radprofessor’ met studenten, in opdracht van het Duitse verkeersministerie, vier Duitse steden (Wuppertal, Mönchengladbach, Chemnitz en Kassel) bij hun fietsplannen. Zurück in die Heimat dus.
Genoeg te doen… Fietsen is hot bij onze oosterburen. In hun Masterplan Fiets (Nationaler RadVerkehrsPlan 2020) ligt de lat voor Duitse begrippen hoog: van 10 naar 15 procent fietsaandeel in 2020 voor heel Duitsland. Overigens wordt de fiets vooral gezien als een antwoord op klimaatverbetering voor Duitse (binnen)steden. Fietsen is allesbehalve ingebed in het alledaagse verkeer. De fietsinfrastructuur is niet zo compleet, logisch en samenhangend als bij ons en wisselt van kwaliteit. Positief gesteld: de potentie is groot. Er is in de grotere steden een groeiende fietscultuur te bespeuren en ook ‘pedelecs’ (e-bikes) zijn in opkomst. Kortom, genoeg te doen. En de eerste vragen vanuit Duitse steden om afgestudeerde NHTV’ers als ‘Radexperten’ hebben de NHTV al bereikt.
Auteur: Ineke Spapé
Reactie plaatsen •