Risico dodelijk ongeval voor fietsers nauwelijks gedaald
Het risico om als fietser in het verkeer te overlijden is acht keer zo groot als voor een inzittende in een auto. Dit risico is de afgelopen tien jaar nauwelijks gedaald. Dit blijkt uit de geactualiseerde factsheet Fietsers van SWOV.
Met 207 verkeersdoden in 2021, maken fietsers maken zo’n 36% uit van het totaal aantal verkeersdoden. 60-plussers vormen een bijna driekwart van de dodelijke en ernstig gewonde fietsslachtoffers.
Een derde van de verkeersdoden en twee derde van de ernstig verkeersgewonden is een fietser. Het overlijdensrisico - het aantal doden per afgelegde afstand - is voor een fietser ruim acht keer zo hoog als van automobilisten. Wel is het overlijdensrisico drie keer zo laag als van gemotoriseerde tweewielers (brommers en motoren). Driekwart van de dodelijke slachtoffers is 60 jaar of ouder.
De oorzaken van fietsongevallen zijn divers en vaak een is een combinatie van voertuigfactoren, wegfactoren en gedrag de oorzaak. Fietsers kunnen immers hun evenwicht verliezen. Obstakels, gladde fietspaden of te smalle fietsvoorzieningen zijn hier debet aan. Ook gedrag speelt een rol, van fietsen onder invloed tot rijden door rood en smartphonegebruik tijdens het fietsen. Ook het niet voeren van goede verlichting kan bijdragen aan het ontstaan van een ongeval, net als het gedrag van andere verkeersdeelnemers.
Daarbij zijn fietsers kwetsbaar - er is geen sprake van veiligheidsvoorzieningen zoals een auto die wel heeft, zoals kooiconstructies, gordels en airbags. Een fietshelm kan een bijdrage leveren aan het verminderen van de gevolgen van een ongeval.
Het Rijk stelde in november al meer geld beschikbaar voor fietsveiligheid.
Foto: Shutterstock
Reactie plaatsen •