Rients Dijkstra: 'We verkennen een ‘Transformatie van Ringwegen’
‘Vaststaat dat de toekomst van de mobiliteit onzeker is. Het lijkt ons onverstandig om door te gaan met uitbreiding en nieuwbouw van infrastructuur, nu we extra capaciteit kunnen verwachten van nieuwe technologieën.
Als Rijksadviseurs kijken we onder meer naar de relatie tussen snelwegen en steden. We hebben gezien dat snelwegen die ooit op enige afstand van de steden zijn aangelegd, in omvang zijn toegenomen terwijl de steden ernaar toe en er overheen zijn gegroeid. Daar waar dit een issue wordt, worden tegenmaatregelen genomen, vaak ten gunste van de snelweg. Denk aan geluidsschermen waarvan de mooie kant meestal naar de weg is gericht. Een 50 meter brede snelweg kan zo maar een zone van 1000 meter negatieve impact op de omliggende stedelijke omgeving hebben.
Ons voorstel is om deze problematiek pro-actief aan te pakken. Tot 2028 zijn de infrabudgetten gefixeerd, daarna lijken nieuwe keuzes mogelijk. Onder de noemer ‘Transformatie Ringwegen’ zijn we als college van Rijksadviseurs, met steun van Rijkswaterstaat, een verkenning gestart met overheden en stakeholders in de grote steden: open en zonder financiële kaders.
In Amsterdam zijn de eerste schetsen al op tafel gekomen. We zouden willen komen tot een pakket van lichte tot zware maatregelen, dat ook financiële mogelijkheden biedt. Denk bijvoorbeeld aan ruimte- en kwaliteitswinst rondom verdiept aangelegde snelwegen, waardoor kansen ontstaan voor stedelijke groei en een verbetering van de leefbaarheid.
Ik zal mijn opvolger op het hart drukken dit proces actief te sturen.’
Rients Dijkstra, architect Maxwan, tot 15 aug 2016, Rijksadviseur voor Infrastructuur en Stad
Reactie plaatsen •