Rick Metternich: 'DRIP’s gaan verdwijnen dankzij iVRI’s'
‘Een aantal van onze VRI’s draaien via de Twentse verkeerscentrale (VRI’s uit Hengelo, Almelo en Enschede) mee in twee regionale regelscenario’s. Eén scenario betreft de toe- en afstroom van bezoekers aan IKEA en het Bauhaus in relatie met de nabijgelegen aansluiting van de A1. De andere is een scenario voor het stadiongebied van FC Twente in Enschede waarbij het verkeer via onze VRI zo nodig vlotter kan doorstromen.
Daarnaast kan Rijkswaterstaat de VRI’s via de Twentse verkeerscentrale inschakelen om snelwegverkeer via het onderliggend wegennet om te leiden bij langdurige calamiteiten op het Rijkswegennet. Die omleidingen worden nu nog op DRIP’s aangegeven, maar die zullen verdwijnen in het licht van slimme ‘iVRI’s’ die informatie uit voertuigen halen en ook weer aan voertuigen teruggeven. Hier zetten we volop op in. We verwachten eind dit jaar de eerste VRI als iVRI te kunnen inzetten. We zitten nu in de fase van landelijke afspraken afhechten en beschikbaar komen van de juiste certificeringen. Deze slimmere VRI’s worden de toekomst op het gebied van stedelijk verkeersmanagement. Reguliere VRI’s gaan we dan ook gaandeweg vervangen door iVRI’s die nieuwe datastromen kunnen verwerken. Daarnaast breiden we de Enschedese kwaliteitscentrale voor het verkeerskundig VRI-beheer binnen de Twentse verkeerscentrale uit naar Hengelo en Almelo. Zo delen we als steden onze specialismes. Ondertussen staan de gemeenten Borne en Oldenzaal ook al aan de poort om mee te doen. De centrale is een mooie manier om ervaringen uit te wisselen en van elkaar te leren.’
Rick Metternich, verkeerskundige gemeente Hengelo
Reactie plaatsen •