Provincie Utrecht investeert in fietsinfra
Dennis Straat is trots op het aantal fietskilometers dat nu al wordt afgelegd in de provincie Utrecht. “We staan op nummer 1.” Dat heeft veel te maken met de goed befietsbare afstanden tussen de Utrechtse woon- en werkkernen en de steden onderling, relativeert hij, maar de provincie wil deze kansen nog verder uitnutten. “In 2028 willen we dat alle belangrijke school- en werklocaties met de fiets goed, comfortabel en veilig bereikbaar zijn.
Een forse uitdaging, maar ook buitengewoon leuk”, zegt Straat. We gaan dit realiseren met een combinatie van infra- en innovatieve gedragsmaatregelen. Als voorbeeld noemt Straat de zoektocht naar de meest doeltreffende markering en belijning van fietssnelroutes. “Op het traject Utrecht–De Bilt ligt een proefvak waarbij automobilisten al voorzichtiger het fietspad kruisen.”
Landelijke richtlijnen
Op den duur moeten er zeker landelijke richtlijnen komen voor de hele lay-out van fietssnelwegen, dus voor bewegwijzering, materiaalgebruik, belijning en markering, vindt Straat. “Die uniformiteit is heel belangrijk, want fietsers leggen steeds langere afstanden af en komen dus ook in andere delen van het land. Er zijn nog geen CROW-richtlijnen voor een uniforme uitstraling van fietssnelwegen, maar dat vindt Straat op zich geen probleem. “Fietssnelwegen zijn heel nieuw. Stel dat er vooraf wél richtlijnen waren en die zouden in de praktijk misschien toch niet helemaal voldoen, dan ben je misschien verder van huis. We onderzoeken nu bottom-up wat de effecten van onze proefmarkeringen zijn. En we werken hierin ook nauw samen met de Gelders-Overijsselse Cleantechregio en met de provincie Noord-Brabant die ook ontwerpprincipes voor snelfietsroutes aan het ontdekken is. We kijken dus over onze eigen grenzen heen. Ik weet zeker dat we het samen goed voor elkaar gaan krijgen.”
Fietsenstallingen
Naast het ontwerp van de fietspaden maakt de provincie ook werk van het uitbreiden van fietsenstallingen. Niet alleen bij bestaande stallingen, maar juist ook op nieuwe overstaplocaties, zoals bij kleinere trein- en busstations. Een mooi voorbeeld vindt Straat de toepassing van open source fietskluizen die bij de bushalte Jordanlaan in Zeist worden getest. Deze kluizen accepteren meerdere betaalmogelijkheden. Je hoeft er dus niet eerst een abonnement voor af te sluiten.
Als laatste innovatie, die al meer naar de gedragskant gaat, noemt Straat de ‘snuffelfiets’. Dit is een kastje op de fiets waarmee fietsers onderweg automatisch de luchtkwaliteit meten. “Dat is interessant voor de fietser zelf én levert ons interessante data op, bijvoorbeeld voor ons activity-based fietsmodel Brutus. We hebben dit kastje in een kleine groep getest en gaan dit nu verder uitrollen. Willen we deze nieuwe data toevoegen aan Brutus, bijvoorbeeld in de keuze van schone routes, dan is het van belang dat we tot afspraken komen over open datastandaarden.”
Spitsmijdingen
Straat besluit met gedragscampagnes om de autoforens te verleiden ook echt gebruik te maken van die nieuwe snelfietsroutes. “We gaan daarmee door op het spoor van spitsmijden. Dat wil zeggen, we zoeken bewust contact met werkgevers. Zij kunnen een stimulans bieden aan hun medewerkers door hun mobiliteitsbeleid aan te passen. We weten dat het werkt. In de afgelopen jaren hebben we 10.000 spitsmijdingen gerealiseerd. Van de spitsmijders die een alternatief vervoermiddel kiezen, stapt 27 procent over op de e-bike.”
Logisch, vindt Straat: “De fiets biedt een enorme vrijheid, net als de auto. Bovendien ben je soms net zo snel, je bent buiten en fietsen is gezond.”
De provincie Utrecht is dit jaar naast Houten medegastheer van het Nationaal Fietscongres op 19 en 20 juni. Kijk op www.nationaalfietscongres.nl voor het congresprogramma en voor de provinciale fietsactiviteiten tijdens het pre-congres.
Dennis Straat, gedeputeerde Mobiliteit, provincie Utrecht
Reactie plaatsen •