Panelonderzoek: Ontvlochten A2, het was even wennen
Dalende filecijfers en positieve automobilisten na robuustheidsmaatregel
Weggebruikers vinden dat het scheiden van bestemmingsverkeer en doorgaand verkeer op de heringerichte rondwegen op de A2 van Utrecht, Den Bosch en Eindhoven positief heeft uitgepakt. Dat blijkt uit een representatief panelonderzoek in opdracht van de ANWB. Ook de filecijfers rond Eindhoven zijn ruim gehalveerd.
De herinrichting van de drie rondwegen is een schoolvoorbeeld van de visie op een robuust wegennet. Eén van de belangrijkste bouwstenen van deze visie is dat het bestemmingsverkeer – met aparte op-/afritten op ontvlochten rijbanen – van het doorgaande verkeer wordt gescheiden om de doorstroming te bevorderen. 87 procent van de ondervraagden vindt de doorgaande verkeersstromen beter dan voor de ontvlechting. 82 procent vindt de doorstroming voor het bestemmingsverkeer beter dan voor de herinrichting.
Hoe vaker rijden, hoe positiever
Uit het onderzoek blijken overigens wel enige aandachtspunten. Zo was er na de oplevering sprake van: onduidelijkheid over hoe de weggebruikers moesten rijden, onoverzichtelijkheid (vanwege onduidelijke bewegwijzering) en gedwongen omrijden bij het missen van het juiste baanvak. Hoewel 85 procent vooraf op de hoogte was van de herinrichting bij Eindhoven, begreep slechts 65 procent van de automobilisten direct wat de bedoeling was toen ze voor het eerst over de heringerichte weg reden. Hoe vaker de ondervraagden over de rondwegen reden, hoe positiever ze werden. Dit panelonderzoek is in april gehouden door Motivaction in opdracht van de ANWB. De gebruikte steekproef is representatief voor de Nederlandse bevolking van 18 t/m 70 jaar.
Filezwaarte met de helft gedaald
De herinrichting bij Eindhoven heeft naast positieve reacties van weggebruikers ook een opvallend positief effect opgeleverd op de filezwaarte op het Eindhovense wegtraject. De wegwerkzaamheden daar duurden van 2007 tot 2010. Op basis van de filezwaarte (lengte x duur van de file) blijkt dat de files rond Eindhoven in deze periode zijn afgenomen van 154.173 in 2007 naar 70.293 in 2010, dus ruim gehalveerd.
De ANWB concludeert op basis van de filecijfers en de positieve reacties van automobilisten dat het werken met gescheiden rijbanen voor doorgaand- en bestemmingsverkeer op meerdere plekken in het land wenselijk is, met inachtneming van de aandachtspunten.
Auteur: Joske van Lith
Reactie plaatsen •