Rijnlandroute, doorsteek tussen A4 en A44
Oost-west-verbinding in regio Holland Rijnland noodzakelijk
De noord-zuidsnelwegen door de Randstad, A4 en A44, worden steeds drukker. Om ervoor te zorgen dat de omliggende regio Holland Rijnland beter bereikbaar wordt en tegelijkertijd de economische ontwikkeling en doorstroming op beide snelwegen te stimuleren, moet een nieuwe oost-westverbinding de filedruk verminderen: de Rijnlandroute. Een typische robuustheidsmaatregel.
De actuele situatie: op de twee snelwegen en op de N206 Katwijk - Leiden staan dagelijks files en Wassenaar en Leiden hebben overlast door sluipverkeer. Ko Droogers, regiomanager bij de ANWB legt uit dat de aan te leggen Rijnlandroute op basis van de Robuustwegennet-principes, meerdere functies krijgt. ‘Er komt tussen de A4 en A44 een dwarsverbinding waar je via een trede van de ladder van de ene naar de andere snelweg kunt. Daarnaast is het – als verlenging van de N11, ook al alternatief voor de A12 – een belangrijke oost-westverbinding. Ook ontsluit het de nieuwe woningbouwlocatie Valkenburg, en wordt het een belangrijke verbinding naar het strand voor recreatieverkeer. Er is nu veel congestie richting Katwijk en Noordwijk.’
De ANWB lobbyt samen met de Kamer van Koophandel voor een snelle aanleg van de Rijnlandroute. De ANWB benadrukt het belang van een goede inpassing van deze weg. Het bedrijfsleven draagt 25 miljoen euro bij. Droogers: ‘We willen niet alleen een betere doorstroming bereiken – belangrijk voor de ontsluiting van de bedrijven in het gebied – maar ook de stad-landverbindingen, de kwaliteit van het landschap en recreatieve mogelijkheden borgen.’
De Robuustwegennet-principes behelzen buffering bij op- en afritten, betere benutting van het onderliggend wegennet en het creëren van alternatieven bij stremmingen, wegwerkzaamheden en ongelukken. De Rijnlandroute voorziet in het laatste punt: de A4 en A44 minder kwetsbaar maken. Droogers: ‘We moeten voorkomen dat het proces net zo traag verloopt als bij de A4 Midden-Delfland. Daarom moeten we draagvlak creëren voor een combinatie van een weg aanleggen zonder het gebied eromheen aan te tasten, en het liefst nog te verbeteren, en eindeloze bezwaarprocedures voorkomen.’
Momenteel onderzoekt de provincie Zuid-Holland samen met regio Holland Rijnland en de betrokken gemeenten de tracéopties. De provincie hoopt in 2013 met de aanleg van de weg te kunnen starten.
Auteur: Joske van Lith
Er zijn twee opties voor het tracé: ingepast ten zuiden of Leiden of de Churchillavenue, een ondergrondse versie onder de huidige Churchilllaan
Reactie plaatsen •