Opvallend ontwerp kruisend fietspad aan te bevelen
Automobilisten zien kruisend fietsverkeer te laat bij nadering van een voorrangsweg, omdat ze te laat kijken. Dat blijkt uit een Duitse rijsimulatorstudie. Aanbeveling: geef het kruisende fietspad een opvallend ontwerp en zorg dat er ruim zicht op de voorrangsweg is, zodat automobilisten langzamer de kruising naderen en eerder kijken. Dat meldt CROW Fietsberaad.
Een van de meest voorkomende ongevallen tussen fietsers en motorvoertuigen in Duitsland is een botsing waarbij het motorvoertuig vanuit een zijstraat een voorrangsweg opdraait waarop een fietser deze tegemoet komt. Wetenschappers van de Technische Universiteit Braunschweig voerden een rijsimulatoronderzoek uit om na te gaan welke maatregelen in het kruispuntontwerp effectief zijn om dit type ongeval te voorkomen. De resultaten hiervan verschenen recent in het wetenschappelijke tijdschrift Transportation Research Part F: Psychology and Behaviour.
Aan het onderzoek namen 66 mensen van tussen de 18 en 34 jaar deel. Uit de resultaten bleek de automobilisten in de helft tot tweederde van de gevallen vaak zo benaderden niet op tijd keken naar mogelijk kruisende fietsers en daar niet meer op tijd zouden kunnen stoppen. Dat terwijl een verkeersbord vooraf waarschuwde voor fietsverkeer in twee richtingen. Als het uitzicht over het kruispunt minder groot is – in het onderzoek ging het om 10 of 30 meter zicht – keken bestuurders relatief vaker te laat of niet. Ook het ontwerp van de kruising had hier invloed op. Kruisingen waarop het fietspad duidelijk omlijnd is en kruisingen waarbij het fietspad verhoogd ligt als een verkeersdrempel benaderden de automobilisten met een lagere snelheid en ze keken eerder. Tenslotte speelde het onderzoek in op de verwachting van de automobilist, tijdens de simulatie kwam er een fietser van rechts of links over de kruising. Deelnemers die een fietser van rechts kregen tijdens hun rit leken daarna relatief beter op te letten op fietsers van zowel links als rechts.
In de simulatieomgeving kwamen de deelnemers twintig T-splitsingen tegen, met tien verschillende inrichtingen waarop ze een keer linksaf en een keer rechtsaf moesten slaan. Die tien inrichtingen bestonden uit vijf verschillende typen markering van het kruisende fietspad waarop fietsers van links en rechts komen en met uitzicht van 10 of 30 meter op de voorrangsweg. Ze vertelden de deelnemers dat ze meededen aan een studie naar kijkgedrag op wegen in woonbuurten.
Foto: Shutterstock
Reactie plaatsen •