Meer informatie over hoe gedrag kan worden gestimuleerd
De mobiliteitskaart: de ultieme vorm van mobiliteitsmanagement?
Mobiliteitsgedrag en vergoedingen staan stevig op de agenda. Ook zonder de forenzentaks zijn werkgevers op zoek naar inzicht in mogelijkheden en ontzorging: minder administratie, minder handling.
De mobiliteitskaart is een instrument waar de werkgever naar lonkt. Eén kaart om alle mobiliteit te regelen binnen de door de werkgever gestelde kaders. De werkgever heeft daarbij inzicht in gebruik en kan (bij)sturen indien gewenst. Op dit moment zijn er diverse aanbieders: relatieve nieuwkomers Radiuz en XXimo, oudgediende MobilityMixx en ook NS met de businesscard. Selling point van de kaarten is het totaalaanbod en de inregelbaarheid: de werkgever bepaalt de menukaart, de werknemer gebruikt de opties binnen handbereik.
De aanbieders verschillen in dienstenaanbod en betaalmethodiek. De kaarten bieden meerwaarde en gemak. Er zijn kosten mee gemoeid, maar administratieve lasten en handlingkosten worden weggenomen. Dat op zich kan al voldoende reden zijn om een kaart te introduceren: alle opties bij elkaar en samen op een factuur. Het mobiliteitsgedrag zit echter niet in de kaart.
Regelmatig wordt een kaart ingezet als alternatief voor de (lease)auto. De kaart biedt de automobilist de mogelijkheid om anders te gaan reizen. Een veel gehoorde klacht is, dat de kaart weinig wordt gebruikt: de verstokte automobilisten staan liever in de file. Bij verder doorvragen blijkt vaak dat de kaart weinig onder de aandacht wordt gebracht en dat flankerend beleid om 'slecht' gedrag te ontmoedigen of 'goed' gedrag te stimuleren ontbreekt. Een kaart alleen zal ook maar zeer beperkt leiden tot ander gedrag.
De kaart zal pas werken als deze onderdeel is van beleid. De meerwaarde voor de werkgever wordt bepaald door de te maken keuzes: wat wel, wat niet en vanuit welke doelstelling. Het is belangrijk om dat eerst op een rijtje te hebben en het loont om het aanbod en de diensten die de verschillende aanbieders bieden goed te vergelijken. Maatwerk leidt tot de beste resultaten. Het vraagt om een investering in tijd, maar die verdient zich terug.
Een kaart die beleid maakt, bestaat helaas nog niet. Dat moet de werkgever toch echt zelf doen.
Auteur: Margriet Verhoog
Reactie plaatsen •