Leeuwarden heft fietspad op
Automobilist neemt gas terug voor fietsers op smalle rijbaan
Voor het weghalen van fietspaden is vaak weinig animo. Op de Schrans in Leeuwarden, eens een drukke toegangsweg richting binnenstad, is dat toch gedaan. Sinds 2005 ligt er een gemengd profiel, met twee smalle rijbanen, parkeerplaatsen in het midden en schuine trottoirbanden om bij gevaar snel te vluchten.
Sinds 1987 lag er al een alternatieve route voor het autoverkeer op de Schrans, maar de reconstructie van deze verkeersader volgde pas in 2005, toen de riolering eruit moest. Belangrijk uitgangspunt was om de snelheid van het autoverkeer omlaag te brengen, vertelt André Busse, verkeerskundige van de gemeente Leeuwarden: ‘Er werd vrij hard gereden, terwijl het officieel verblijfsgebied was. Ook was het voetpad heel smal, terwijl de winkels meer ruimte vroegen.’ De Schrans is een hoofdfietsroute voor fietsers. Ongeveer 6000 fietsers maken per etmaal gebruik van deze weg. De gemeente koos voor twee gescheiden rijbanen, met daartussen parkeervakken, onder een hoek van 30 graden. De rijbanen zijn niet te breed (3 meter 60), waardoor automobilisten hun snelheid (moeten) aanpassen aan de fietsers. Automobilisten kunnen redelijk comfortabel één fietser inhalen. Als er twee fietsers naast elkaar rijden, wordt inhalen lastiger. Automobilisten blijven dan achter de fietsers of wijken uit over de parkeervakken in het midden. Door deze aanpak is de snelheid van het autoverkeer inderdaad gematigd, en zonder drempels. Opvallend was de keuze om laad- en losplekken op het trottoir te creëren. Daarvoor zijn schuine trottoirbanden aangelegd.
Opgejaagd
Busse vertelt dat met name de positie van de fietser een discussiepunt bij het ontwerp was. Zouden zij zich niet opgejaagd voelen, bijvoorbeeld met een bus achter zich? Ook voor deze groep kwamen de schuine trottoirbanden van pas. Als een fietser zich echt niet prettig voelt, kan hij zo de stoep op rijden. Busse: ‘In de praktijk zie je dat eigenlijk heel weinig.’ De gemeente is tevreden over het functioneren van de weginrichting. ‘De verkeersveiligheidscijfers zijn goed en de meeste reacties zijn positief. Heel af en toe krijgen we opmerkingen van ouderen die zich niet zo prettig voelen.’
Meer informatie: www.fietsberaad.nl/voorbeeldenbank
Auteur: Joske van Lith
Reactie plaatsen •