'Het parkeervak wordt steeds interessanter'
‘Even’ een parkeergarage ontwikkelen en bouwen is er niet bij. Een parkeergarage is een wezenlijk onderdeel van de omgeving waarin deze gebouwd wordt. Bovendien hebben veel van de actuele maatschappelijke en economische thema’s en trends invloed op de realisatie ervan. Hoe ga je bijvoorbeeld om met de energietransitie, duurzaamheid, deelmobiliteit, uitstootnormen en veiligheid? “Dat is een uitdaging, maar levert ook weer nieuwe kansen op”, zegt Bart Schinkel, adviseur en aandeelhouder van Kwirkey.
Door: Joris Kaper
“Vooral de laatste twee jaar zie je dat invloeden ‘van buiten’ hun weerslag hebben op de ontwikkeling van een parkeergarage”, zegt Schinkel. “Vooral de regelgeving is, mede door de mobiliteitstransitie, aan het veranderen. Er zijn steeds meer elektrische auto’s en alles wat daarbij komt kijken, zoals de laadinfrastructuur. Die ontwikkelingen hebben uiteraard ook invloed op de bouw en inrichting van een parkeergarage. Denk daarbij aan thema’s als brandveiligheid, de parkeernormering, deelmobiliteit en de laadinfrastructuur voor elektrische auto’s. Brandveiligheid van elektrische auto’s is bijvoorbeeld een punt van discussie. Omdat de regelgeving hiervoor nog niet duidelijk is, zijn er vanuit verschillende veiligheidsregio’s soms wisselende denkbeelden en randvoorwaarden omtrent de veiligheid.”
Parkeren wordt steeds interessanter
“Maar wat dacht je van deelmobiliteit? Een parkeergarage kan ook daarin een functie hebben”, zegt Schinkel. “Reserveer je plekken voor deelauto’s en deelscooters? Tegelijkertijd zien we dat de gebruiker een beschutte plek voor fietsen wil.. Een elektrische fiets zet je niet zomaar even aan een lantaarnpaal. Je wilt dat die veilig staat, het liefst bij een plek waar je deze ook kunt opladen. Een andere ontwikkeling is dat een parkeergarage ook een rol kan spelen bij the last mile van de bevoorrading van binnensteden. Vervoerders bezorgen tot de rand van de stad, en van daaruit, bijvoorbeeld met een parkeergarage als basis, zorgen elektrische bestelvoertuigen voor de fijnmazige distributie in de stad.”
Ontwikkelaars van garages moeten steeds meer rekening houden met nieuwe functies, actuele ontwikkelingen, nieuwe vervoersvormen en regels voor milieu en veiligheid. Dan wil een ontwikkelaar misschien ook nog bouwen in een gemeente die beleid heeft om het gebruik van auto’s steeds meer te beperken. Schinkel: “Dat zijn allemaal vraagstukken die in toenemende mate invloed hebben op de ontwikkeling van een parkeergarage. Ga je nu bijvoorbeeld een garage ontwikkelen met een paar ‘elektrische plekken’ of uitsluitend voor elektrische voertuigen en waterstofauto’s? Als de actieradius van een elektrische auto steeds groter wordt, heb je in de garage dan nog wel oplaadpunten nodig? Dat zijn overwegingen bij de bouw van parkeergarages voor de komende vijf, tien en vijftien jaar. Dat maakt het parkeervak des te interessanter.”
Link met de woningbouw
“Als adviseur bij Kwirkey heb je te maken met al die aspecten van het parkeren. Waar we tegenwoordig geregeld tegenaan lopen is dat bijvoorbeeld een wooncomplex al is goedgekeurd, maar dat er op het gebied van parkeren nog teveel onzekerheden zijn die opgelost moeten worden. Dat komt mede omdat sommige regels per veiligheidsregio verschillen. Daardoor ontstaat er weer vertraging bij de omgevingsvergunning, die dan alleen afhangt van de parkeeropgave. Dat heeft ook zijn weerslag op de woningopgave die we in Nederland hebben. Ook dit soort invloeden, hoe klein ook, vertragen indirect de woningproductie.”
Schinkel ziet ook dat er steeds meer wordt teruggegrepen op het bovengronds bouwen van parkeergarages. “Dat is een gevolg van bovenstaande ontwikkelingen, die de kosten van ondergronds bouwen beïnvloeden. Die ondergrondse parkeergarages komen daarmee onder druk te staan. Bovengronds bouwen is dan vaak, als de situatie het toelaat uiteraard, veel interessanter en voordeliger. Ook binnenstedelijk zien we die trend. Dat kan overigens prima met de moderne en steeds duurzamere garages van tegenwoordig. Hoe duurzaam ze ook gebouwd kunnen worden: die beslissing is louter uit economische en ruimtelijke drijfveren gemaakt.”
Grote thema’s in de parkeergarage
“Met parkeren zit je eigenlijk in het brandpunt van allerlei maatschappelijke ontwikkelingen”, zegt Schinkel. “Het effect van grote thema’s zie je heel concreet terug in een parkeergarage. Dat betekent dat je de ene keer keihard aanloopt tegen beperkende regelgeving. Een andere keer zijn er weer praktische belemmeringen. Denk bijvoorbeeld aan een garage die twintig procent van zijn capaciteit wil reserveren voor elektrische auto’s, compleet met laadinfrastructuur. Dat is een heel mooi streven, maar dat lukt simpelweg niet met de capaciteit van het elektriciteitsnet. Het mooie van dit vak is ook dat we met alle spelers - adviseurs, architecten, aannemers, leveranciers en overheden - heel creatief en professioneel zijn in het ontwikkelen van nieuwe oplossingen. Dat maakt parkeren ook zo boeiend!”
Reactie plaatsen •