Samenwerking als sleutel tot succes in parkeeroplossingen

dinsdag 14 januari 2025

Met de visie ‘Open & Adaptive Parking’ speelt WPS in op de veranderende behoeften van klanten en de dynamiek in de markt. Samenwerking is altijd een belangrijk onderdeel geweest van de strategie van het bedrijf en onder leiding van CEO Paul van den Boogaard wordt dit ook in 2025 voortgezet.

Hoe heeft het gekozen thema, samenwerking, volgens jou betrekking op mobiliteit in het algemeen? 

Samenwerking vormt de ruggengraat van vooruitgang in mobiliteit. Het is de sleutel tot het integreren van uiteenlopende technologieën, processen en visies om een vloeiende en toekomstbestendige mobiliteitsoplossing te creëren. Denk bijvoorbeeld aan de transitie naar papierloos parkeren. Dit vereist een naadloze samenwerking tussen parkeerexploitanten, betalingsproviders, technologische partners en WPS om een gebruiksvriendelijke ervaring te waarborgen die business ondersteunt. Zonder deze gezamenlijke inspanning zouden innovaties, zoals betalen op kenteken en slimme rapportages niet mogelijk zijn. 

Ook in bredere zin is samenwerking essentieel in mobiliteit. Mobiliteit is tenslotte een keten waarin verschillende schakels samenkomen: van stadsplanners en openbaar vervoer tot commerciële aanbieders, zoals deelauto’s en fietsen. In veel van deze klantenreizen blijft parkeren een cruciale schakel voor het leveren van optimale mobiliteit. En daar willen wij onze verantwoordelijkheid nemen met een open en adaptieve aanpak. 

Voor bedrijven zoals WPS betekent dit dat samenwerken met diverse partners niet alleen onze parkeertechnologie vooruithelpt, maar ook bijdraagt aan bredere mobiliteitsdoelen, zoals duurzaamheid en bereikbaarheid. Gezamenlijke innovaties maken steden leefbaarder, transport efficiënter en mobiliteit toegankelijker voor iedereen. Kortom, samenwerking is niet alleen een strategie, maar een noodzakelijke kracht achter de evolutie van mobiliteit. 

Samenwerking lijkt een rode draad te zijn in de strategie van WPS. Kun je daar wat meer over vertellen?

Samenwerking is inderdaad fundamenteel voor WPS. Onze visie ‘Open & Adaptive Parking’ is hier direct op gebaseerd. Neem bijvoorbeeld onze samenwerking met ARA Industries, een assemblagebedrijf dat sinds eind 2023 de volledige productie van onze hardware verzorgt. Dankzij deze samenwerking hebben we onze productiecapaciteit kunnen verbeteren en meer aandacht kunnen besteden aan innovatie en service. Deze aanpak zorgt ervoor dat wij oplossingen blijven ontwikkelen die goed aansluiten bij de behoeften van onze klanten. 

Hoe vertaalt die visie zich naar de klant?

Onze partnerships helpen ons flexibele en schaalbare oplossingen te bieden. Een voorbeeld hiervan zijn onze standaard integraties via de Marketplace, waarmee we klanten helpen bij het beheren van complex parkeerbeleid voor werknemers tot het vermarkten van onderbezetting. 

Welke rol spelen partnerships in de plannen van WPS voor 2025?

In 2025 zetten we partnerships in om drie belangrijke doelen te realiseren. Ten eerste willen we de transitie naar papierloos parkeren eenvoudiger maken. Dit betekent dat betalen voor parkeren slimmer moet worden geregeld met de juiste partners. Het sluit aan op de vraag vanuit de markt, maar ook binnen onze duurzaamheidsambities. Ten tweede richten we ons op het verbeteren van de gebruikersinterface van onze terminals en dashboards. Met de hoeveelheid schermen en prikkels in deze wereld is het essentieel dat onze oplossingen intuïtief en toegankelijk zijn. Snel inzicht krijgen in wat er gebeurt is fundamenteel voor een goede operatie, zowel voor gebruikers bij de inrit als voor operators die de omzet willen inzien. 

Ten slotte blijven we innoveren om installatie en onderhoud eenvoudiger te maken. In een krappe arbeidsmarkt is dat cruciaal, en we geloven dat we hier met juiste partners een mooi product kunnen neerzetten dat het verschil kan maken. 

Wat zijn de belangrijkste veranderingen op het gebied van duurzaamheid? 

Een belangrijke verandering is dat we volledig inzetten op ‘paperless’ oplossingen als standaard, met tickets alleen nog als back-up. Daarnaast werken we aan het verkleinen van de ecologische voetafdruk van onze producten, door minder materiaal en energie te gebruiken. Hier bouwen we verder op de ParkAdvance+ series die we dit jaar hebben gelanceerd. Dit alles maakt deel uit van onze bredere visie op duurzaamheid, waarin we samen met onze klanten en partners een positieve impact willen maken. 

Kun je een concreet voorbeeld noemen van een innovatie die in 2025 wordt geïntroduceerd?

We investeren fors in de gebruiksvriendelijkheid van onze rapportage. Dit betekent dat klanten straks in één oogopslag belangrijke inzichten kunnen krijgen, zonder dat ze door complexe data hoeven te zoeken. Dit dashboard wordt verder geïntegreerd met real-time updates en voorspellende analyses, zodat klanten niet alleen de huidige situatie kunnen zien, maar ook trends en mogelijke knelpunten proactief kunnen aanpakken. Zo maken we het beheer van parkeervoorzieningen efficiënter en overzichtelijker. 

Hoe zie je de rol van technologie in jullie strategie?

Technologie is essentieel, maar we kiezen bewust voor bewezen oplossingen. Onze missie ‘Driving revenue, ensuring reliability’ betekent dat we innoveren met een duidelijk doel: het creëren van betrouwbare oplossingen. Hierbij zoeken we naar partners die deze visie delen en complementaire expertise meebrengen. Dankzij onze partnerships kunnen we sneller innoveren en tegelijkertijd de betrouwbaarheid garanderen die klanten van ons gewend zijn.

mail_outline

Aanmelden voor de nieuwsbrief