'Gedragsverandering is de grootste boost voor mobiliteitsverandering'
De ruimte en leefbaarheid van de binnensteden in Nederland staat al een tijdje onder druk. Met de opkomst van nieuwe mogelijkheden op het gebied van vervoer krijgen de mensen die in een binnenstad wonen, werken en leven steeds meer in de gaten dat daarmee iets moois gemaakt kan worden van de straten. “Bewoners en bedrijven in de binnenstad staan gelukkig steeds meer open voor alternatieve oplossingen’, aldus Sven Snel, CEO van MOBIAN mobiliteitshubs.
Door: Joris Kaper
“Er is een verschil tussen de mogelijkheden en het ook daadwerkelijk openstaan voor die mogelijkheden”. Dat stelt Snel als het gaat om de alternatieve vervoersmogelijkheden in met name de binnensteden van Nederland. “Als we het hebben over trends voor de komende jaren is dat toch wel één van de grootste trends. Er zijn veel discussies over het aanpassen van de openbare ruimte in een binnenstad, maar ondertussen merken we dat dit steeds meer geaccepteerd wordt door inwoners, bedrijven en bezoekers van de stad. Dat heeft te maken met gedragsverandering.”
Snel: “Die gedragsverandering wordt door alle alternatieve vervoeraanbieders gestimuleerd en dit zal dan ook de grootste boost geven aan de mobiliteitsverandering. En daarmee ook de opmaat naar een goed leefbare binnenstad of een goed bereikbaar evenement. Denk aan de Formule 1 op het Circuit van Zandvoort, een evenement op een plek die lastig bereikbaar is met de auto. Autobezoekers zijn met alternatieve vormen van vervoer gekomen en dat is fantastisch verlopen. Die oplossing is door iedereen bejubeld en geaccepteerd. Dat soort oplossingen zijn dus heel normaal aan het worden.”
Breuk met het verleden
Voor MOBIAN zit de verandering vooral in het idee van ‘voor de deur parkeren’. “Natuurlijk bieden we een alternatief dat goed is voor de binnenstad. Maar de oplossing is ook sneller en goedkoper voor de gebruiker”, aldus Snel. “De belangrijkste trend is alleen dat die drie factoren (goedkoop, snel en duurzaam) nu ook beter herkend worden door de doelgroep. Dat is de allerbelangrijkste innovatiestimulering. Wij kunnen oplossingen bedenken, die uitwerken en mooie plaatjes schetsen. Maar uiteindelijk moet de doelgroep de veranderingen adopteren. Dan komt pas die innovatie op gang. De adoptie om alternatieve mobiliteitsoplossingen te gebruiken zal komend jaar stijgen.”
Toch komt die verandering en het besef van de voordelen niet zomaar, erkent Snel. De MOBIAN-CEO ziet wel in dat men met een goed verhaal moet komen om die verandering te bewerkstelligen: “Alleen de binnenstad autoluw maken of ‘een deelfiets om de hoek’ is niet voldoende. Een goede value propositie voor de gebruiker moet een doel zijn, net zoals om de binnenstad bereikbaar te houden. In dit proces moeten we proberen te blijven voldoen aan de wensen van bewoners en bezoekers. Laten zien en ervaren dat de alternatieven toegankelijk, sneller en goedkoper zijn. Dat je bijvoorbeeld met een deelfiets sneller de binnenstad inrijdt vanaf de rand van de stad dan met een auto. Gelukkig gebeurt dat al. Dat zien we wel aan het aantal gebruikersacties en steeds korter wordende adoptieperioden van onze hubs.”
Het optimaliseren van beschikbare ruimte
Terwijl inwoners, bedrijven en bezoekers van een binnenstad hechten aan duurzaamheid, snelheid en lage kosten, moet de grootste innovatie volgens Snel plaatsvinden op een ander vlak. “Om een binnenstad leefbaarder en schoner te krijgen, zie ik in de toekomst vooral meer optimalisatie van de asset bezettingsgraad. MOBIAN wil hier op inspelen door onder andere het pre-boeken van mobiliteit verder te optimaliseren. We hebben al aangetoond dat we bezettingsgraden van 80% kunnen realiseren. Dat betekent concreet dat een fiets of een parkeerplaats praktisch altijd bezet is, waardoor er uiteindelijk minder vierkante meters en minder fietsen nodig zijn.”
”We hebben er heel bewust voor gekozen om niet zomaar meer fietsen of parkeerplekken aan ons aanbod toe te voegen, maar om in te zetten op optimalisatie van de assets en ruimte die we hebben. Dat is ons grootste succes gebleken. Dit doen we nu voor parkeerplekken en fietsen, maar de ruimte is voor veel meer oplossingen relevant. Verschillende casussen in het verleden hebben aangetoond dat alleen de asset mobiliteit in combinatie met een app niet het gouden ei is. Juist de toepassing over hoe je de beschikbaarheid slim inzet is nodig om de bezettingsgraden te verhogen, mobiliteit daardoor goedkoper te maken voor de gebruiker en waardoor uiteindelijk ook de ruimte veel beter kan worden geoptimaliseerd. Het slim inzetten op het gebied van bezettingsgraden in combinatie van het snel kunnen adopteren van beschikbare off-street parkeerplekken/ruimte zal zorgen voor een absolute optimalisatie van de openbare ruimte.”
Geachte, Hoe berekenen? men schrijft : men heeft 1250 lijnstrookmeters op dit parkingdek. Besten dank. RAOUL
Ingediend door raoul beeuwsaert op ma, 21/03/2022 - 17:26
Reactie plaatsen •