Fietsvlonders, succesvolle speldenprikken
De vlonders worden drie tot zes maanden op proef op een autoparkeerplaats gelegd en na bewezen gebruik en het uitblijven van bezwaren weggehaald, waarna de autoparkeerplaats wordt omgebouwd tot verlengd trottoir met tien fietsparkeerplekken.
Over de 44 vlonderplekken tot nu toe, waarvan ongeveer de helft al een definitieve fietsparkeerplaats is geworden, hebben we opvallend genoeg nog geen enkele klacht ontvangen. We zijn gestart met vlonders in de binnenstad en gebruiken ze nu ook in de wijken rond de binnenstad.
De gemeente kan een vlonder leggen, maar meestal gebeurt het op verzoek van bewoners of ondernemers. De vlonders zelf zijn intussen van kunststof, want hout is zeer onderhoudsgevoelig en glad bij regen. En er is een veiligheidsstang aan de drie straatkanten aangebracht om te voorkomen dat fietsen uitsteken.
We maken nu een handleiding voor het hele proces van aanvraag, uitvoering en communicatie, zodat we het idee in heel Rotterdam kunnen uitdragen. In de transitie van auto-, naar fietsstad zijn de vlonders speldenprikjes, maar gaandeweg genereren ze meer en meer meters fietsparkeerruimte.”
Claudia van Zwieten, projectleider Binnenstad, cluster Stadsontwikkeling, Rotterdam.
Reactie plaatsen •