Fietsvisie: Van groei naar schaalsprong
Had het huidige fietsplan nog als doel 10 procent groei, we zitten nu op 9,8 procent, het nieuwe doel is een schaalsprong fiets. We gaan letterlijk meer ruimte aan de fiets bieden en kijken per locatie hoe we dat met het oog op verkeersveiligheid het beste kunnen doen. Kunnen we op 50 km-wegen het fietspad breder maken of gaan we mengen en brengen we de snelheid terug naar 30 km/uur?
Hoewel we ons in aantallen fietsers nog niet kunnen meten met Amsterdam of Utrecht, willen we de bewoners van 50.000 nieuwe woningen goede mogelijkheden bieden om comfortabel met de fiets en het ov te reizen.
Dit vraagt om nieuwe ingrijpende keuzes in de stad, upgrading van ontwerprichtlijnen en meer fietsparkeerplekken bij stations, in de binnenstad en in wijken. Daarbij spreken we bovendien niet meer over fiets, maar over fiets+: dus ook bakfietsen, snorfietsen, bromfietsen, speed pedelecs, toekomstige fietsachtigen en zogeheten gehandicaptenvoertuigen.
Naast meer ruimte voor de fiets werken we ook aan fietsstimulering, stadsbreed en in gebieden met vervoerarmoede, en deelfietsenbeleid. Zo vragen deelfietsenleveranciers om interoperabiliteit met het oog op MaaS-aanbiedingen.”
Bart Christiaens, fietscoördinator, gemeente Rotterdam.
Reactie plaatsen •