Fietsinfrastructuur (VK 5/2013)
De infrastructuur voor de fiets kan nog veel worden verder ontwikkeld. Dit is de centrale stelling die Stefan Bendiks en Aglaée Degros van het bureau Artgineering in hun boek ‘Fietsinfrastructuur’ met verve verdedigen.
Het boek geeft een gedetailleerd overzicht van tien routes, die een speciaal op fietsgebruik toegesneden infrastructuur hebben. De auteurs beoordelen deze op acht aspecten, waaronder comfort, ruimtelijke integratie en fietsveiligheid. Naast het RijnWaalpad in de regio Arnhem - Nijmegen gaat het om acht routes in West-Europa en een in de Canadese stad Vancouver.
Verder presenteren de auteurs 23 innovaties op het gebied van onder andere infrastructuur en verkeersregeling. Bijvoorbeeld de verplichte fietsendragers voor taxi's in Kopenhagen en de Hovenring; een boven een verkeersplein zwevende fietsrotonde in Eindhoven.
‘Nederland loopt voorop met fietsinfrastructuur’, zegt Stefan Bendiks. ‘Ook in andere landen vinden belangrijke ontwikkelingen plaats. Kopenhagen is erg ver met de integratie van het fietsgebruik in de verkeersinfrastructuur. Ook de Cycle Superhighways in Londen zijn een goed voorbeeld. Verkeerstechnisch zijn die lang niet optimaal, maar de marketing ervan vind ik erg goed. Het stadsbestuur laat zien dat de fiets een serieus alternatief is voor de auto.’
Met ‘Fietsinfrastructuur’ laten de auteurs met tekst, beeld en plattegronden zien, wat er voor de fiets in verkeerskundig en stedenbouwkundig opzicht mogelijk is en dat er nog veel meer kan worden bereikt.
Het boek is uitgegeven door nai010 uitgevers.
Auteur: Margriet Verhoog
Reactie plaatsen •